Recensie: Greenland RECENSIE

Recensie: Greenland

Wanneer een meteoriet op het punt staat op aarde neer te storten, maakt de wereld zich klaar voor een catastrofale natuurramp. Het gezin Garrity, bestaande uit vader John (Gerard Butler), moeder Allison (Morena Baccarin) en hun zevenjarige zoon Nathan (Roger Dale Floyd) krijgt een oproep van de overheid om zich zo snel mogelijk te melden bij het vliegveld voor transport naar een van de militaire schuilkelders. Maar daarin zijn ze niet alleen. In een race tegen de klok zetten ze hun leven op het spel om datzelfde leven te redden.

Greenland, geregisseerd door Ric Roman Waugh (Angel Has Fallen), is de nieuwste rampenfilm die aan het rijtje kan worden toegevoegd. Een naderende natuurramp, actie, drama en als kers op de taart Gerard Butler als hoofdrolspeler; dat belooft veel goeds. Helaas komt Greenland niet helemaal goed uit de verf.

Hoewel de film wat traag op gang komt, zit de plot in eerste instantie goed in elkaar. Het nieuws van een naderende meteoriet gaat als een lopend vuurtje en wanneer slechts een deel van de Amerikaanse bevolking een uitnodiging krijgt voor een schuilkelder, barst de bom en ontaard Amerika in een volledige chaos. Zoals elke ramp brengt angst het ergste (en tevens het beste) in de mens naar boven en zo ook in de omgeving van de familie Garrity. Zie daarin maar eens je rust en verstand te bewaren en zonder kleerscheuren op de plaats van bestemming te komen.

De acteurs, en zeker Gerard Butler, spelen hun rol realistisch en redelijk vol overtuiging. Hoewel niet iedere actie even geloofwaardig overkomt – en zeker sommige acties van het zoontje – komen angst, radeloosheid en onzekerheid je tegemoet. Jammer is echter dat het koppel aan het begin van de film uit elkaar is, maar je eigenlijk geen idee hebt waarom. Dit komt verder in de film ook niet uitgebreid meer terug. Hier had zeker wat meer diepgang in mogen zitten. Sowieso blijft de film redelijk oppervlakkig en enigszins voorspelbaar. Op een gegeven moment lijkt zelfs de meteorietinslag niet meer helemaal centraal te staan, maar meer drama eromheen.

De beelden daarentegen zijn voor het grootste deel geloofwaardig. Zeker wanneer de inslagen niets anders dan verwoesting achterlaten. Plunderende mensen, geweld en vooral angst nemen beslag van Amerika. In zeker zin doet het ook ergens aan de huidige Corona-pandemie denken. Deze realistische inslag maakt het in ieder geval interessant om naar te kijken en zet je aan het denken over zulk soort situaties in eigen land.

Hoewel de verwachtingen van Greenland wellicht niet helemaal zijn uitgekomen heeft Ric Roman Waugh een vermakelijke film geproduceerd. En wanneer de film niet je interesse weet te wekken heb je altijd Gerard Butler nog om naar te kijken...

Recensie: Greenland

Greenland

1  2  3  4  5

Wanneer een naderende wereldwijde catastrofe de mensheid dreigt te vernietigen heeft John Garty (Gerard Butler) slechts vier dagen tijd om zijn gezin in veiligheid te brengen. Terwijl de klok genadeloos tikt en de maatschappij wanhopig vervalt in chaos moet hij alles uit de kast halen om zijn familie van New York naar een geheime militaire bunker in Groenland te brengen. Opkomend regisseur Ric Roman Waugh (Angel has fallen) en producent Basil Iwanyk (John Wick) werken samen met Gerard Butler in deze rampenfilm."