Recensie: The King of Staten Island RECENSIE

Recensie: The King of Staten Island

Scott heeft geen idee wat hij met zijn leven aan moet. Zijn vader is jaren geleden overleden en sindsdien maakt het hem allemaal niet meer uit. Hij rookt wiet en hangt een beetje rond, terwijl hij op zijn vrienden oefent met tatoeages zetten. Het lijkt er niet op dat het goed gaat komen met Scott, maar dan gebeuren er wat dingen die ervoor zorgen dat hij zich toch als een volwassene moet gaan gedragen.

Scott woont op Staten Island, waar zo goed als niets gebeurt. Sommige van zijn vrienden zijn het er zat, maar hij vindt het allemaal wel prima. Hij kan er roken, hij kan er tatoeëren... Wat maakt de rest allemaal uit? The King of Staten Island vertelt het verhaal van Scott wanneer hij - na een poging tot het tatoeëren van een kind! - zijn verantwoording moet gaan nemen en zich volwassener op moet gaan stellen. Het eerste deel van de film voelt aan alsof het alleen leuk is om te kijken wanneer je zelf stoned bent of een paar alcoholische drankjes achterover hebt gewerkt. Het voelt allemaal nogal willekeurig en je hebt nog geen idee waar het verhaal naartoe gaat. Later wordt dit juist de kracht van de film; door dit begin weet je hoe wazig en onwillekeurig het leven van Scott is. Wanneer hij meer structuur in zijn leven begint te krijgen, zie je pas hoe groot dat contrast is en daardoor heb je meer begrip voor zijn situatie.

De vader van Scott was brandweerman en is gestorven terwijl hij de levens van anderen probeerde te redden. Scott heeft veel woede en onuitgesproken gevoelens tegenover zijn overleden vader, wat best begrijpelijk is. Gedurende de film zie je hoe hij zich er doorheen worstelt en aan het einde lijkt het allemaal wat minder erg. Je begrijpt als kijker ook hoe gefrustreerd de hoofdpersoon is als zijn moeder niemand minder dan een brandweerman gaat daten!

Verschillende acteurs maken deze film tot wat hij is. In eerste instantie was ik persoonlijk niet zo overtuigd van Pete Davidson, die de rol van Scott speelt. Het leek erop dat de acteur weinig voor me deed, maar later bleek dat hij gewoon ongemakkelijk in zijn vel zit en dat dit bij zijn personage hoort. Verder zitten er weinig bekende acteurs in, maar dat maakt helemaal niet uit. Al met al zorgen ze ervoor dat het een leuke film is om te bekijken.

The King of Staten Island is een film waar heel veel óf juist heel weinig over gezegd kan worden. Het is een alternatief soort productie waar je van moet houden, maar die je uiteindelijk wel met een voldaan gevoel achter zal laten. Het verhaal loopt vloeiend over en als kijker weet je waar je aan toe bent, wat fijn is. Naast compleet willekeurige scènes zit er zeker diepgang in het verhaal. Daarom verdient The King of Staten Island 4 hartjes.

Recensie: The King of Staten Island

The King of Staten Island

1  2  3  4  5

Van de veelgeprezen komedie regisseur Judd Apatow (Trainwreck, Knocked Up, 40 Year Old Virgin) met Pete Davidson, bekend van Saturday Night Live. Een film over liefde, verlies en humor op Staten Island.