Recensie: The Alienist: Angel of Darkness RECENSIE

Recensie: The Alienist: Angel of Darkness

Het is een jaar na de vreselijke gebeurtenissen rondom de seriemoordenaar die in New York te werk ging. Inmiddels heeft Sara Howard zelf een detectivebureau opgezet en wordt ze ingeschakeld om zaken op te lossen. Wanneer er baby's gestolen worden in de omgeving, waagt Sara zich eraan om de dader op te sporen. Met de hulp van Laszlo Kreizler en John Moore begint ze aan de zoektocht naar de persoon die verantwoordelijk is voor al dat leed.

The Alienist: Angel of Darkness is het tweede seizoen van The Alienist, gemaakt door Netflix. Er zitten veel vergelijkingen tussen de twee seizoenen, maar ook wat grote verschillen. Zo is Sara Howard, gespeeld door Dakota Fanning, eigenlijk de hoofdpersoon in dit seizoen, terwijl dat in het eerste seizoen Laszlo Kreizler (Daniel Brühl) was. Gelukkig heeft hij nog wel een aanzienlijke rol en zien we ook Luke Evans (die Moore speelt) terug. Opnieuw overtuigen ze je met hun acteertalent en zorgen ze ervoor dat je graag verder kijkt. Een ander groot verschil ten opzichte van het eerste seizoen is dat je er al halverwege Angel of Darkness achter komt wie de dader is, terwijl dat in seizoen 1 pas in de laatste aflevering was. Deze verschillen zorgen er niet voor dat je als kijker het gevoel hebt dat je naar een andere serie kijkt, maar het is juist verfrissend. Je bekijkt de situatie anders dan wanneer de hoofdrol weer bij Kreizler zou liggen. Ook weet je in plaats van alle motieven nu wie de dader is, maar moet je er nog achter zien te komen waarom deze persoon baby's steelt - en misschien zelfs wel doodt...

Angel of Darkness is opnieuw bloederig en luguber, maar wel minder dan het eerste seizoen. Er gebeurt meer dan genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden. Naast het detective werk wat moet gebeuren zie je ook nog meer over de relatie tussen Sara en John, wat in het eerste seizoen een beetje opengelaten was.

Dit seizoen bestaat opnieuw uit 8 afleveringen van zo ongeveer drie kwartier per stuk. Doordat het verhaal in Angel of Darkness iets minder luguber is dan in voorgaand seizoen, kun je dit keer wat gemakkelijker meerdere afleveringen achter elkaar kijken. Bij The Alienist was dit soms wat overweldigend omdat er veel (gruwelijke) dingen gebeurden. Ditmaal is het beter te doen om meerdere afleveringen aansluitend te kijken.

Voor fans van het eerste seizoen van The Alienist is Angel of Darkness weer een absolute aanrader. Wanneer je de andere afleveringen niet gezien hebt, is het aan te raden deze eerst te kijken zodat je de personages leert kennen. Als je nog niets van The Alienist hebt gezien maar je wel van detectives en spanning houdt, kun je beter snel Netflix opstarten om aan de serie te beginnen!

The Alienist: Angel of Darkness

1  2  3  4  5

Het is een jaar later en Sara runt nu haar eigen detectivebureau, dat het ontvoerde dochtertje van een Spaanse diplomaat moet opsporen.