Recensie: The singing club  RECENSIE

Recensie: The singing club

Wanneer de militairen naar Afghanistan gaan, blijven de vrouwen en kinderen achter op militaire thuisbasis. Het is de taak aan Lisa om de vrouwen bezig te houden, zodat ze zich niet teveel zorgen maken om de mannen. Kate besluit Lisa te helpen, maar of Lisa zo blij is met deze opdringerige hulp..? Nieuwkomer in de groep Sarah stelt voor om een zangkoor op te richten. Het is het begin van The Singing Club.

The Singing Club is een film in het genre komedie en drama. De alternatieve titel is Military wives en het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en documentaire genaamd The Militairy Wives Choir.

Het is een Britse film die doet denken aan Fisherman Friends. In de film zien we een groep vrouwen die als een soort eigen community leven op een militaire basis. Al gauw leef je met ze mee, wanneer zij achterblijven en de mannen vertrekken naar Afghanistan. De cast bestaat uit niet al te bekende namen, zoals Kristin Scott Thomas, Sharon Horgan en Amy James-Kelly. De chemie tussen de vrouwen is goed en alle rollen worden overtuigend vertolkt. Met name de personages Kate en Lisa zijn elkaars tegenpolen en dagen elkaar behoorlijk uit. Ook personage Sarah is bijzonder mooi.

Het verhaal is ietwat voorspelbaar. Je zou kunnen zeggen dat de film wat saai is, maar het is juist bewonderenswaardig dat de makers vooral het waargebeurde verhaal trouw hebben gevolgd. Dit hoeft ook niet spectaculair te zijn, het is authentiek. Toch vraag je je af of een film dan wel nodig was, als je toch zo dicht bij de documentaire blijft? Wat is de toegevoegde waarde?

De groep vrouwen, ieder uniek in karakter, groeit langzaam meer naar elkaar toe en steunt elkaar uiteindelijk door dik en dun. Alhoewel je misschien volop drama verwacht blijft de film eigenlijk vrij luchtig, met hier en daar een vleugje drama maar vooral komedie. Er is ruimte voor een lach en een traan.

Al met al is The singing club vooral te beschrijven als hartverwarmend. Het is een film over saamhorigheid met natuurlijk de muziek als fijne extra. Een ideale film voor in de decembermaanden.

Recensie: The singing club

The Singing Club

1  2  3  4  5

Het leven van een vrouw van een beroepsmilitair kan zwaar zijn. Gescheiden van geliefden liggen angst en eenzaamheid op de loer en altijd is er de vrees voor die noodlottige klop op de deur. Kate, de perfecte officiersvrouw, draagt die last echter stoïcijns en met stijl. Om niet bij de pakken neer te zitten, probeert ze een groep vrouwen op de basis te overtuigen om een zangkoor te beginnen. Lisa, rebel en rocker in hart en nieren, is sceptisch over het idee, maar laat zich al snel overtuigen door hun humor en moed. Met hartstochtelijk gezongen pophits weten Kate, Lisa en de andere koorleden uiteindelijk hun onderlinge verschillen te overwinnen en krijgen ze tot hun grote verrassing de kans om het optreden van hun leven te geven.