Recensie: Mulan RECENSIE

Recensie: Mulan

Wanneer China zichzelf moet verdedigen tegen indringers die het land willen overnemen, wordt uit iedere familie één man opgeroepen om in het leger te dienen. De vader van Mulan is fysiek niet sterk genoeg. Mulan, de dochter, besluit om zich voor te doen als man om de plek namens haar vader in het leger in te nemen.

Mulan is de veelbesproken live action film van Disney, gebaseerd op de animatiefilm die we kennen van onze kindertijd. Ten minste, dat is wat je zou verwachten. Alhoewel je zou verwachten dat de film eenzelfde behandeling krijgt als live action versies van Aladdin en The Lion King, is dat niet zo. Mulan is ontdaan van bepaalde personages (zoals de geliefde Mushu en charmante Shang), vrijwel alle humor en helaas ook de liedjes. Een echte familiefilm is het dan ook niet meer te noemen. De film heeft de kijkwijzer 12+ gekregen en is meer een avonturenfilm.

Wanneer je de film niet vergelijkt met de originele animatie en de film als los op zichzelf staande film beoordeeld, is Mulan een redelijke film. De omgevingsbeelden, kostuums en choreografie van de vecht- en actiescenes zijn fantastisch. De met CGI gemaakte beelden zijn mooi. De opbouw en het verhaal zijn goed.

Tegenwoordig heeft Disney behoorlijk wat sterke vrouwelijke personages, zoals Elsa, Anna, Merida en Vaiana. Echter, Mulan was de aller eerste Disney-vrouw tegen wie je als jong meisje op kon kijken, die meer was als een karakterloze prinses wachtend op haar prins op het witte paard. Alhoewel Yifei Liu een goede actrice is, is ze niet volledig overtuigend als de dappere en kwetsbare Mulan. De film mist daardoor een hart.

Yifei Liu wordt bijgestaan door talenten als Jet Li, Donnie Yen en Jason Scott Lee, allen sterk in hun rol en overtuigend in alle martial arts scenes.

Al met al is Mulan een prima film in het genre avontuur. Het is jammer dat Disney het vanaf begin af aan heeft gepromoot als "live action versie van Mulan", want dat is het simpelweg niet. Ook al herken je bepaalde dingen uit de animatiefilm, het zijn echt twee losstaande dingen. Met deze promotie lokken ze natuurlijk ons als kijkers naar de film, maar het schept ook bepaalde verwachtingen, die ze vervolgens dus niet waarmaken. Wanneer Disney Mulan als losstaande film had gepresenteerd met bijvoorbeeld een titel als The legend of Mulan, zou je hem met 4 hartjes beoordelen. Nu kan je niet anders dan vergelijken en dan is de conclusie: Mulan verdiende absoluut beter.

Recensie: Mulan

Mulan

1  2  3  4  5

Wanneer de keizer van China een decreet uitvaardigt dat één man per gezin in het keizerlijke leger moet dienen om het land te verdedigen tegen noordelijke indringers, treedt Hua Mulan, de oudste dochter van een geëerde krijger, tussenbeide om de plaats van haar zieke vader in te nemen. Vermomd als een man, Hua Jun, wordt ze bij elke stap op de proef gesteld en moet ze haar innerlijke kracht benutten en haar ware potentieel omarmen. Het is een epische reis die haar zal veranderen in een geëerde krijger en haar het respect zal opleveren van een dankbare natie....en een trotse vader.

Bekijk hieronder de trailer: