Recensie: Unhinged RECENSIE

Recensie: Unhinged

Rachel heeft het niet makkelijk. Ze ligt middenin een scheiding, haar broer en zijn verloofde wonen bij haar in en ze moet naast haar werk ook haar zoon telkens 14 kilometer heen en terug naar school rijden. Op een bijzonder nare ochtend kiest ze de verkeerde man om boos op te worden in het verkeer. Deze volgt haar vervolgens omdat hij haar excuses wil, maar wanneer ze deze niet aanbiedt, gaat het helemaal verkeerd.

De nachtmerrie van veel mensen: onuitstaanbaar of asociaal gedrag in het verkeer. Unhinged begint met een scène waarin een ontspoorde man het huis van zijn ex binnendringt, waar hij haar en haar nieuwe partner vermoordt en het huis in de fik zet. Dan begint de intro van de film, waar een aantal statistieken en filmpjes over onacceptabel gedrag in het verkeer getoond worden. De toon voor de film is hiermee meteen gezet. Ten eerste zie je dat de man, die overigens geen naam heeft, helemaal losgeslagen is. Wanneer je hierbij het rijgedrag van mensen optelt en alle frustraties van dien, weet je eigenlijk al genoeg. Ondanks dat de man niet de hoofdpersoon van het verhaal is, is wel meteen duidelijk dat je voor hem op moet passen. Als Rachel dat maar geweten had voor ze wild naar hem begon te claxonneren...

De rol van ´de man´ is weggelegd voor Russell Crowe. Voor deze rol is hij flink aangekomen, wat vreemd is om te zien. Wel past het bij zijn personage in de film, op een of andere manier. Het beeld zou niet kloppen als hij een afgetraind lijf had. Crowe acteert ontzettend goed en overtuigend, en het kost als kijker geen enkele moeite om te geloven dat hij een psychopaat is. Naast het stalken van Rachel heeft hij er namelijk geen moeite mee om haar geliefden op te zoeken en deze te verminken of vermoorden.

Rachel, gespeeld door Caren Pistorius, is iets minder overtuigend. Ook is haar personage een beetje oppervlakkig en doet ze je weinig, omdat ze vooral aan het klagen is. Natuurlijk zie je wel dat ze een lastige periode doormaakt, maar het voelt niet als genoeg om haar gezeur goed te praten.

Unhinged is een actiefilm die wat langzaam op gang komt, om vervolgens in een soort stroomversnelling te raken. Eerst laat de film zien waarom de man zo heftig reageert, om vervolgens over te gaan in het stalken van de geliefden van Rachel, die zonder pardon vermoord worden. Je moet als kijker wel wat kunnen hebben als het gaat om bloed of geweld, want daar komt aardig wat van voor.

De film heeft overigens een hoop weg van de Nederlandse productie Bumperkleef, die in 2019 uitkwam. Daar is ook sprake van een man die een auto achtervolgt om 'wraak' te nemen voor frustrerend gedrag van een andere weggebruiker.

Voor een avondje op de bank met een thriller is Unhinged een prima keuze, maar als je echt op zoek bent naar een heel spannende film, is het wellicht beter om een andere film aan te zetten. Wel zul je voortaan zeker twee keer nadenken voordat je naar iemand claxonneert die jou dwarszit in het verkeer!

Recensie: Unhinged

Unhinged

1  2  3  4  5

Wanneer Rachel, een alleenstaande moeder, wordt opgehouden in het drukke verkeer door een trage chauffeur voor haar, laat ze toeterend haar onvrede blijken. Niks ongewoons in Los Angeles, waar gefrustreerde bestuurders zich maar al te vaak af reageren op anderen in het verkeer en zeker wanneer het verkeer muurvast zit. Rachel kan alleen niet vermoeden dat de man (Russell Crowe) waar ze zich net aan ergerde een gevaarlijke psychopaat is die haar niet zo maar zal laten gaan.