Recensie: Avenue 5 RECENSIE

Recensie: Avenue 5

Avenue 5 is een toeristisch ruimtevaartschip die een achtweekse reis door de ruimte maakt. Door een kort zwaartekrachtprobleem raakt de Avenue 5 uit koers wat hun reistijd verlengd tot ruim 3 jaar. En dat zorgt natuurlijk voor heel wat commotie onder de reizigers die normaal gesproken in alles hun zin krijgen.

Het verhaal van Avenue 5 is origineel en biedt daarmee veel mogelijkheden. Op de een of andere manier komen die mogelijkheden er niet helemaal uit in seizoen 1. Er zitten veel leuke en grappige elementen in, zoals de oplossing om de ontlasting die rond het schip blijft cirkelen te beschieten met glitter of het idee om alle overbodige ballast te dumpen om zo sneller thuis te zijn. Wat natuurlijk niet helemaal gaat zoals gepland. Toch komt niet alle humor helemaal over en het is lastig te bepalen waar dit door komt. Het einde van seizoen 1 is een open einde. Dit biedt veel mogelijkheden voor een vervolg maar maakt het ook een onbevredigend einde.

De cast van Avenue 5 is veelbelovend met Hugh Laurie als kapitein Ryan Clark en Josh Gad als Herman Judd. Het acteerwerk is goed en ze zetten hun personages zeer geloofwaardig neer, behoorlijk over de top zoals passend bij satire. Persoonlijk denk ik wel dat Hugh Laurie beter tot zijn recht komt in wat meer serieuzere rollen. Twee van de leukste personages zijn toch wel oudastronaut Spike Martin die wordt gespeeld door Ethan Philips die uiteindelijk meer lijkt te weten van de ruimte dan de hele crew bij elkaar. En Iris Kimura (Suzy Nakamura), de personal assistent van Herman Judd, die met haar sarcasme de show een beetje lijkt te stelen.

Wellicht dat de satire in Avenue 5 er zo dik bovenop ligt dat het niet meer grappig is. Of dat de verwachtingen van maker Armando Iannucci zo hoog zijn dat Avenue 5 alleen maar kan tegenvallen. In ieder geval komen de grappen niet over zoals ze hadden moeten komen. Je ziet dat ze grappig zijn maar om de meeste kan niet hardop gelachen worden. Alles bij elkaar is Avenue 5 een oké serie voor liefhebbers van de combi satire en science fiction. Dat maakt Avenue 5 niet supertoegankelijk voor een breed publiek. Het feit dat de serie is over het algemeen heel gemengd ontvangen is bevestigd dat idee. Er is in ieder geval genoeg basis voor een tweede seizoen dat al in de maak is.

Recensie: Avenue 5

Avenue 5 - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Pak je koffers maar! Maak je klaar voor een ruimtereis vol hilarische verwikkelingen in deze nieuwe HBO®-serie van Armando Iannucci (de bedenker van Veep). De serie speelt zich 40 jaar in de toekomst af, wanneer ruimtereizen de nieuwste trend zijn. In seizoen 1 volgen we het turbulente leven van de passagiers aan boord van het ruimtecruiseschip Avenue 5 dat van alle mogelijke luxe is voorzien.

Extra's

• Invitation to the Set
    • Josh Gad Commercial