Recensie: The Prom  RECENSIE

Recensie: The Prom

Emma is gay en woont in Indiana. En dat is absoluut niet gemakkelijk. Terwijl ze eigenlijk maar één ding wil, iets heel eenvoudigs: samen met haar vriendin naar het eindejaarsbal gaan. De PTA (ouderraad) steekt hier een stokje voor. Wanneer dit bericht landelijk het nieuws haalt, komen een aantal Broadway-sterren steunen in de strijd naar emancipatie en naastenliefde. Maar, komen ze voor Emma of komen ze vooral voor het redden van hun eigen imago?

Alhoewel het verhaal misschien absurd lijkt, is het gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen. Matthew Sklar, Chad Beguelin en Bob Martin besloten hier een musical van te maken, wat een groot succes werd op Broadway. Na het Young Adult boek van The Prom is de musical nu verfilmd voor Netflix. Opvallend is dat vrijwel alle castleden van de Broadwaymusical auditie hebben gedaan voor de film. Toch besloten de makers te gaan voor een nieuwe cast. Maker Ryan Murpy lijkt grote namen wel vaker belangrijker te vinden dan de mate van talent; een absoluut minpunt aan The Prom. Want alhoewel The Prom een topfilm is, had de film nog vele malen beter kunnen zijn met de originele cast.

Het gevolg is een flink blik aan grote sterren, zoals Mery Streep, Nicole Kidman, James Corden, Kerry Washington en Keegan-Michael Key. Gelukkig zien we wel een paar musicalsterren, namelijk Ariana DeBose en Andrew Rannells. Niet iedere kijker is een even grote fan van Streep, Kidman en Corden, maar ze vertolken de rollen van hun over the top Broadway personages over het algemeen goed.

Keegan-Michael Key laat ons met "We look to you" zien waarom een bezoek aan het theater de meest bijzondere ervaring ooit is en Andrew Rannells zet een fantastisch nummer neer met "Love thy neighbor". Nieuwkomer Jo Ellen Pellman speelt de hoofdrol van Emma. En wow, wat doet ze dat goed. Ze is enorm overtuigend als de lieve, zachtaardige Emma die gedurende de film leert om op te komen voor zichzelf. Ze vindt haar zogenoemde "zazz" en wij als kijkers hopen haar na The Prom nog veel vaker te zien in films en series. Alhoewel James Corden en Meryl Streep voor deze rollen zijn ingezonden voor de Oscars, zijn zij dus zeker niet degene die de show stelen.

De makers van de musical zijn zeer tevreden met deze Netflix verfilming en dat is zeer terecht. De hartverwarmende boodschap van The Prom is sterk overeind gebleven; het maakt niet uit op wie of wat je valt, heb je naasten lief en accepteer ze. Het script is in grote lijnen gelijk gebleven. Ook heeft het verhaal nog steeds de perfecte balans tussen het kwetsbare, serieuze thema en luchtige humor en zelfspot. Wat kan je nog meer verwachten van The Prom? Een sterke choreografie, een mierzoete en heerlijke soundtrack en kostuums waar absoluut niet is bezuinigd op glitter & glamour.

The Prom is een geweldige film voor jongeren en volwassenen. De film heeft een duidelijke en inspirerende boodschap en is daarom eigenlijk een must-see voor iedereen. Zeker als je bedenkt dat dit soort dingen echt nog steeds gebeuren over de hele wereld. The Prom is catchy, hartverwarmend, humoristisch en het is onmogelijk om niet verslaafd te raken aan de soundtrack!

Recensie: The Prom

The Prom

1  2  3  4  5