Recensie: Soul  RECENSIE

Recensie: Soul

Joe Gardner is muziekdocent op een middelbare school. Daarnaast is hij jazzmuzikant, met een grote droom om door te breken in de jazzscene van New York. Dit is iets waar al het andere voor moet wijken. Maar staat zijn grote passie zijn leven niet in de weg? Geniet hij wel genoeg van zijn leven, voordat het voorbij is?

Vanwege het coronavirus gaat deze film rechtstreeks naar Disney+. De Pixar-film is van de makers van Inside out en Coco. Wat kan je dus verwachten? Soul is weer zo'n prachtig pareltje waar Pixar zo nu en dan mee komt. Het gaat in deze film over het leven en de dood, maar meer nog over het vinden van je ziel, je zogenoemde 'vonk' en de betekenis van het leven. Pixar bewijst met Soul nogmaals dat het bijzonder goed is in het samenbrengen van emotionele onderwerpen en animatie. Goed om te weten: Pixar heeft gedurende de promotie ook meermaals aangegeven dat dit hun meest volwassen film ooit zou worden en dat ze zich iets meer op een ouder publiek zouden richten.

Pixar weet met hoofdpersoon Joe Gardner (stem van Jamie Foxx) een uniek en mooi personage te scheppen. Waar ze normaal gaan voor een kind of jongere als hoofdpersoon is Joe al een iets oudere man (inclusief grijze haren en buikje). Door een noodlottig ongeval komt Joe terecht in The Great Beyond. Hier weet hij te ontsnappen en hij komt vervolgens in het mentorprogramma voor nieuwe zielen. Hier ontmoet hij de jeugdige en rebelse 22 (stem van Tina Fey), een ziel die geen interesse heeft om naar de aarde te gaan. Joe is een personage wat meer voor de volwassenen, de jeugd zal zich meer vinden in 22.

Het is super knap dat Pixar over deze thema's een religie-vrije film weet te maken. De animatiewereld waarin Soul zich afspeelt is complex (met name The Great Beyond en de mentorwereld doen denken aan Inside Out), maar eenvoudig vormgegeven. Een simpele uitleg volstaat en de visuele creativiteit van Pixar spat van het scherm. De film weet op het juiste moment over te schakelen tussen Aarde en de andere werelden, zodat het niet saai wordt. Er is genoeg te halen voor kinderen, maar er zit ook humor in voor volwassenen. Klein minpunt is dat de film in het slot wat gehaast wordt, waar het wat betreft rauwe, emotionele diepgang enkele kansen laat liggen.

Soul is hartverwarmend en heeft een mooie, inspirerende boodschap voor iedere kijker. Daarbij is Soul vernieuwend, niet te vergelijken met andere animatiefilms vanwege het thema, de hoofdpersoon, de zwoele jazzmuziek en de animaties. Het is absoluut de meest gedurfde en experimentele film van Disney en behoort tot één van hun beste films.

Recensie: Soul

Soul

1  2  3  4  5

Joe Gardner (Jamie Foxx) is een muziekleraar, die zijn carrière als muzikant eigenlijk nooit heeft waargemaakt. Maar op een mooie dag krijgt hij ontzettend leuk nieuws, maar dan staat het lot in de weg. Hij valt in een put en hierdoor wordt zijn ziel van zijn lichaam gescheiden. Zijn ziel belandt dan in de Soul-wereld. Hier ontmoet hij 22 (Tina Fey) en samen bedenken ze een plan om te ontsnappen. Hij wil namelijk niks liever dan muziek maken in zijn lichaam!

Bekijk hieronder de trailer: