Recensie: The Midnight Sky RECENSIE

Recensie: The Midnight Sky

In deze post apocalyptische film volgen we wetenschapper Augustine in zijn poging om de bemanning van ruimteschip Ether te waarschuwen. Hij wil ruimtevaarder Sully en haar collega's waarschuwen voor de mysterieuze ramp die zich tijdens hun afwezigheid heeft afgespeeld op aarde. Terwijl de terminaal zieke Augustine aan het werken is in het verlaten ruimtestation ontdekt hij er plots een jong meisje, verscholen in de keuken. Samen doen ze hun uiterste best om contact te maken met het ruimteschip.

The Midnight Sky is een film geregisseerd door George Clooney. De film is gebaseerd op de roman Good Morning, Midnight van Lily Brooks-Dalton. Naast director geeft hij ook gestalte aan het hoofdpersonage Augustine. Hij doet dit met overtuiging. Je gelooft dat hij zwaar ziek is en enkel door zijn koppigheid erin slaagt in leven te blijven. Zijn medespeelster, Caoillin Springall, speelt het jonge meisje Iris. Daarnaast geven onder andere acteurs Felicity Jones en David Oyelowo gestalte aan de ruimtevaarders.

Hoewel de acteurs erin slagen om geloofwaardige karakters neer te zetten en er een duidelijke connectie is tussen George Clooney en Caoillin Springall, slaagt The Midnight Sky er niet in om je als kijker mee te trekken in het verhaal. Er wordt weinig spanning opgebouwd. Daarnaast ontbreekt er een plot. Te weinig aandacht gaat naar de ramp die zich op Aarde heeft voltrokken. Hierdoor blijf je ook na de aftiteling met vragen zitten.

Het gegeven dat de film zich deels afspeelt in de ruimte zorgt voor een aangename afwisseling van decors. Ook de gekozen muzikale ondersteuning is goed.

The Midnight Sky laat je stilstaan bij een grote vraag: Wat zou jij doen als de verantwoordelijkheid voor de menselijke beschaving op jouw schouders rust? Het is een leuke aanzet om zelf eens na te denken wat je zou doen mocht jij in Ether zitten. De film is echter niet beklijvend genoeg om de koppeling te maken naar de huidige maatschappelijke problematiek rond het klimaat (zijn we bezig met de planeet kapot te maken?). Dit is een gemiste kans.

Ondanks het feit dat alle ingrediënten aanwezig waren, zijn ze er niet in geslaagd om met The Midnight Sky een geloofwaardige film neer te zetten. Desondanks is het een onderhoudende film.

Recensie: The Midnight Sky

The Midnight Sky