Recensie: The White Tiger RECENSIE

Recensie: The White Tiger

Balram is een Indiase jongen, geboren in een lage kaste. Al jong moet hij de schoolbanken verlaten om samen met zijn broer te gaan werken. Wanneer hij op een dag hoort dat de jongste zoon van hun landsheer Ooievaar, Ashok, een chauffeur zoekt, besluit hij zijn kans te wagen. Met niets meer dan zijn tot op de draad versleten kleren gaat hij naar de grote stad. Balram haalt de job binnen en werkt zich langzaam maar zeker op. Hij verdient geld, draagt nette kleren en heeft een dak boven zijn hoofd. Maar wanneer er 's nachts een dodelijk ongeval gebeurt, komt alles waarvoor Balram zo hard geknokt heeft op losse schroeven te staan.

The White Tiger is een Indiaas – Amerikaans drama, geproduceerd door o.a. Ramin Bahrani en Priyanka Chopra. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Aravind Adiga. De film is geschikt voor kijkers vanaf 16 jaar. Dit is een juiste inschatting omwille van de gewelddadige en provocerende scènes die erin voorkomen.

Het hoofdpersonage Balram wordt vertolkt door de Indiase acteur Adarsh Gourav. Doorheen de film is hij ook de stem die je meer uitleg verschaft over de gebeurtenissen. Adarsh Gourav zet in The White Tiger een uitmuntende acteerprestatie neer. Je gelooft zijn frustraties over democratie. Je ziet dat hij zich niet wil neerleggen bij het lot dat hem beschoren is, enkel en alleen omdat hij geboren is in een lage kaste. De bijrol van Ashok is aan Rajkummar Rao gegeven. Ook hij zet een overtuigend personage neer. Zijn vrouw Pinky wordt gespeeld door actrice Priyanka Chopra (eveneens producer). Haar acteerprestaties liggen er soms net te vingerdik op. Hierdoor krijg je het gevoel dat ze een show opzet en dat ze het niet meent als ze opkomt voor Balram.

Het verhaal van The White Tiger draait rond de verschillen tussen de lage kaste en de hoge kaste. Zonder zaken te verbloemen, wordt getoond hoe de armen onderdrukt worden. Hun zuurverdiende geld moeten ze afgeven aan hun landlord wiens voeten ze aanraken elke keer ze hem zien. Balram omschrijft dit als hanen die vastzitten in hun ren. Ze verzetten zich niet tegen hun lot omdat ze weten dat hun familie anders de prijs zal betalen. Hoewel het op deze manier iets te simplistisch wordt voorgesteld, kan je je als Westerse kijker een beeld vormen van het klassensysteem in India.

Hoewel The White Tiger zeker geen luchtige komedie is, speelt er toch regelmatig een glimlach om je lippen door de zwarte humor van Balram.

The White Tiger is een portret van een arme Indiase jongen, die geheel op zijn eigen verontrustende manier goed wil doen voor de lage kaste in zijn thuisland. Het is een boeiend verhaal, verteld aan de hand van sterk acteerwerk.

Recensie: The White Tiger

The White Tiger

1  2  3  4  5