Recensie - Lizzie RECENSIE

Recensie - Lizzie

Lizzie is een Amerikaanse biografische film uit september 2018, geregisseerd door Craig William Macneill en gebaseerd op het waargebeurde verhaal over het leven van Lizzie Borden.

Er zijn in het verleden al diverse films over Lizzie Borden gemaakt, maar de film van Craig William Macneill tracht het verhaal op een wat modernere manier te benaderen en er meer een psychologische thriller van te maken, dan een horror story en een 'who done it?'. De film is min of meer het project van hoofdrolspeelster Chloë Sevigny, die al tijden een film over Lizzie Borden wilde maken. Ze is ook een van de producenten.

Andere hoofdrollen zijn voor Kristen Stewart als Bridget Sullivan, de nieuwe dienstbode. Fiona Shaw als stiefmoeder Abby Borden en Jamey Sheridan als vader Andrew Borden.

Lizzie Andrew Borden was een vrouw in Fall River, Amerika, die in 1892 beschuldigd werd van de moord met een bijl op haar vader Andrew Borden en stiefmoeder Abby Durfee Gray. De rechtszaak was in die tijd een heel media spektakel. De bediende van de familie Borden, de jonge Bridget, gaf een getuigenis, maar kon niet met zekerheid zeggen of Lizzie de dader was. Lizzie Borden zelf sprak zichzelf op diverse punten tegen, maar uiteindelijk werd Lizzie Borden vrijgesproken omdat de heren van de jury niet konden geloven dat een vrouw van goede komaf tot zoiets gruwelijks in staat zou zijn. Het publiek heeft Lizzie echter altijd schuldig geacht en er zelfs een rijmpje over gemaakt, dat Amerikaanse kinderen gebruiken bij touwtjespringen.

"Lizzie Borden took an axe.

And gave her mother forty whacks.

When she saw what she had done. She gave her father forty-one."

Craig William Macneills film Lizzie gaat er dan ook van uit dat Lizzie Borden schuldig is. Verwacht geen horror moord gevolgd door een spannende rechtbankthriller, de film richt zich meer op het waarom. Waarom werd Lizzie tot deze gruwelijke daad gedreven? De motieven zijn er volop, bijna iets te overduidelijk zelfs. De sfeer blijft heel de film door beklemmend, vaag en ook wat traag.

De film begint en eindigt bij de afgeslachte lijken van Andrew Borden en zijn tweede vrouw. Aangezien het een waargebeurd verhaal is, staat natuurlijk al vast wat er gebeurd is. In Lizzie richt het verhaal zich dan op de karakterschets van Lizzie en haar relatie met de jonge bediende Bridget. Lizzie is een teruggetrokken jonge vrouw, die samen met haar zus Emma, zwaar onder de duim zit van de autoritaire vader. Een vrouw had in 1892 sowieso al niets te vertellen, maar de zusjes Borden hebben helemaal geen bestaansrecht in de ogen van hun vader. Na de dood van de moeder is vader Borden hertrouwd en zeker Lizzie kan totaal niet overweg met haar stiefmoeder, die ze ook weigert 'moeder' te noemen. Wanneer de Ierse Bridget voor de familie komt werken, ziet Lizzie een vriendin in haar en een lotgenoot die gebukt gaat onder de tirannie van haar vader. Andrew Borden misbruikt Bridget namelijk, omdat hij weet dat een dienstbode niets durft te zeggen. Als Andrew Borden dan ook nog eens Lizzie en haar zus wil uitsluiten van de erfenis, stapelen de motieven voor moord zich langzaam maar zeker op. De film suggereert dan ook nog dat Lizzie en Bridget latent lesbisch zijn en hun vriendschap zich ontwikkelt tot een intieme relatie, die natuurlijk verboden was. Als ze dus ontdekt worden door de stiefmoeder, breekt Lizzie en begaat ze haar gruwelijke daad.

De overheersende impressie die ik van de film kreeg was die van een duistere, trieste sfeer, maar het bleef best wel vlak allemaal.  Aangezien het scenario zich niet strikt alleen aan de bekende feiten hield, maar zelf veel aannames deed en de nodige fictieve gebeurtenissen aan het verhaal heeft toegevoegd, had er in mijn optiek wel meer uitgehaald kunnen worden. Als je dan toch op de feministische toer gaat (in de late 19e eeuw kwamen vrouwen meer voor zichzelf op) en je voegt er een lesbische relatie tussen Lizzie en Bridget aan toe, dan mag je de karakters van de personages zich wel wat grondiger laten ontwikkelen dan nu gedaan is. De psychologische opbouw loopt een beetje mank. Tegenwoordig snappen we wel dat vrouwen zich toen niet konden ontplooien en vader Borden is een stuk ellende, maar de emotionele impact bij Lizzie én bij Bridget zie ik niet terug in de personages.

Chloë Sevigny is een actrice die echt wel goed een karakterschets van een persoon neer kan zetten, getuige haar Oscarnominatie voor de drama film Boy's don't cry. Ze houdt wel van het controversiële. Ze zet echter een wat afstandelijke Lizzie neer, de emoties blijven wat vlak, terwijl de situatie van Lizzie toch bij de kijker wel de nodige emoties los maakt. De interpretatie van het verhaal maakt het personage Lizzie bijna sympathiek. Kristen Stewart vervult de rol van Bridget, de jonge Ierse dienstmeid die eigenlijk gewoon haar mond moet houden en die nogal te lijden heeft onder de ongewenste attenties van vader Borden. Kristen Stewart kan altijd heel koel en stuurs overkomen en dat past uitstekend bij de rol. Ze geeft Bridget ook iets kwetsbaars en verwarrends mee, waardoor ze onzeker overkomt, maar ondertussen beramen de twee dames wel een gruwelijke moord.

Al met al vond ik de benadering van van het verhaal in Lizzie zeker interessant maar de uitvoering onder regie van Craig William Macneill vond ik minder. Ik geef de film derhalve 3 hartjes.

Recensie - Lizzie

Lizzie

1  2  3  4  5

Massachusetts, 1892. Het claustrofobische leven van de ongehuwde Lizzie wordt geheel gedomineerd door haar vader. Wanneer Bridget Sullivan voor het gezin komt werken vindt Lizzie eindelijk die vriendin waar ze naar heeft verlangd. Hun intimiteit groeit echter uit tot een donker en verontrustend plan...