Recensie: The Aeronauts RECENSIE

Recensie: The Aeronauts

The Aeronauts is een 100 minuten durende film die je meeneemt naar het jaar 1862. Het is een groot spektakel wanneer in een gigantische arena een grote luchtballon staat. Wetenschapper James Glaisher (Eddie Redmayne, bekend van Fantastic Beasts en The Theory of Everything) en weduwe Amelia Wren (Rogue One: A Star Wars Story en The Theory of Everything) proberen met hun gasballon in de lucht te komen en op zo'n hoogte te komen, hoger dan iemand ooit heeft bereikt. James wil graag nóg hoger en hoger dan ooit iemand is geweest, maar het wordt kouder, de lucht heeft minder zuurstof en het wordt steeds gevaarlijker. Amelia herleeft haar geschiedenis opnieuw en komt voor een moeilijke keuze te staan. Overleven zij samen deze belangrijke tocht?

Het verhaal is gebaseerd op een echt gebeurd verhaal. Zo bestond het personage James Glaisher, maar deed hij samen met Henry Coxwell de experimenten. Henry is voor het verhaal vervangen door Amelia en ook zij is gebaseerd op iemand die echt heeft bestaan: Sophie Blanchard, die ook eenzelfde soort verleden heeft met haar man als on de film. Dat de The Aeronauts is gebaseerd op 'echte' gebeurtenissen is fantastisch; dat voegt net dat beetje extra toe aan de film.

90% van de film zie je het verhaal in de luchtballon. Dit is heel tof want dit is gefilmd op de tijd hoe lang het ook in het echt zou duren. De omgeving die is weergegeven - en dan vooral de verschillende weersomstandigheden - zijn het wat deze film maken. Samen met het werkelijke verhaal én dat je die ongeveer 90 minuten in de luchtballon helemaal wordt meegenomen met iedere seconde wat er echt is gebeurd.

De flashbacks naar wat Amelia is overkomen met haar man in een luchtballon, zijn prachtig verbeeld. In het begin van The Aeronauts is Amelia een vrouw die graag alle aandacht heeft in de arena wanneer ze opstijgen en krijg je een verkeerd beeld van haar als arrogante vrouw. Dit beeld verandert meer en meer wanneer ze haar kwetsbare kant laat zien. In de flashbacks zie je dat zij ook met haar man op ballonvaarten ging. Hier kwam ze terecht in vreselijk noodweer en je krijgt respect voor haar dat ze weer in een luchtballon durft te stappen. Haar verhaallijn is erg goed uitgewerkt, vooral omdat je eerste een hekel aan haar hebt en haar later ziet als een krachtige vrouw die al veel heeft doorstaan.

Eigenlijk draait de hele film maar om twee personages. Je ziet alleen aan het begin en eind én door de flashbacks nog andere personages. Zo volg je James met zijn drive dat hij ten koste van zijn eigen leven zijn doelen met de luchtballon wil bereiken. Hoe geweldig je hem ook vindt in het begin, hij maakt later toch domme fouten waardoor hij een beetje van zijn waardering verliest. Eerst is er een grote afstand tussen Amelia en James. Je ziet hen steeds meer naar elkaar toe groeien. Hoe zij in een korte tijd elkaar leren kennen en leren accepteren wordt perfect en vol emotie uitgewerkt.

The Aeronauts moet je zien, omdat deze film gewoon al zo uniek is als je dit vergelijkt met andere films. Dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maakt het dat je ziet hoe kwetsbaar wij als mensen eigenlijk zijn en hoeveel er óoit kwam kijken bij een een ballonvaart. Dat het zich realistisch qua tijd afspeelt in de luchtballon en hoe snel de weersomstandigheden kunnen veranderen, is een boeiend onderdeel van The Aeronauts. De verfilming van de 19e eeuw is prachtig met doffere en afwisselend felle kleuren. Het onderzoek van James maakt dat deze film ook leerzaam is en je de kracht van ons klimaat leert kennen. Ondanks dat je bijna de hele film naar twee personen in een luchtballon kijkt, blijft toch iedere minuut boeiend.

Recensie: The Aeronauts

The Aeronauts

1  2  3  4  5

Het is 1862 wanneer ballonpiloot Amelia Wren (Felicity Jones) samenwerkt met de grensverleggende meteoroloog James Glaisher (Eddie Redmayne) om meer kennis over het weer te vergaren, en hoger te vliegen dan iemand ooit gedaan heeft.