Recensie: Cobra Kai - seizoen 3 RECENSIE

Recensie: Cobra Kai - seizoen 3

Na het onverwachte einde van seizoen 2 likt iedereen nu zijn wonden. Sam voelt zich bekeken door haar medeleerlingen. Miguel vecht om te ontwaken uit zijn coma. Robby is op de vlucht en Johnny drinkt al zijn zorgen weg. Terwijl langzaam duidelijk wordt dat Johnny en Daniel zullen moeten samenwerken om Kreese weg te krijgen, glijdt Cobra Kai steeds meer af naar een groep vechters die geweld niet schuwen. De jonge tieners raken verdeeld. Oude vriendschappen komen onder druk te staan.

Het derde seizoen van Cobra Kai telt tien afleveringen en is geschikt voor kijkers vanaf dertien jaar. In dit seizoen zitten enkele scènes die deze leeftijdsinschatting zeker verantwoorden. De afleveringen duren elk ongeveer dertig minuten. De gebeurtenissen volgen elkaar vlot op en geven je zin om alle tien de afleveringen in een ruk uit te kijken.

Net zoals tijdens de eerste twee seizoenen draait Cobra Kai rond Johnny Lawrence en Daniel LaRusso, twee mannen van middelbare leeftijd die elkaar nog steeds als rivaal beschouwen. Het personage van John Kreese wordt in dit derde seizoen verder uitgewerkt. Aan de hand van gebeurtenissen uit het verleden leer je als kijker wat hem gemaakt heeft tot de no mercy sensei die hij nu is. William Zakba is nog steeds het centrale punt van de serie. Omringd door straffe nevenpersonages maakt hij van Cobra Kai een succesvolle serie.

In dit derde seizoen van Cobra Kai speelt de revalidatie van Miguel Diaz een grote rol. Uiteraard is dit geen lichtzinnig onderwerp maar toch zijn de makers erin geslaagd om dit 'licht' te brengen. Vooral de creatieve manieren die Johnny Lawrence bedenkt om Miguel op zijn benen te laten staan, zorgen voor hilarische televisie. Acteurs William Zakba en Xolo Maridueña hebben een spontaniteit die hun relatie geloofwaardig maakt. Het is tof om de twee te zien bakkeleien over foto's voor Facebook, gevolgd door een grappige fotoreportage.

Cobra Kai draait rond karate. Naarmate de seizoenen vorderen, voel je de grens vervagen tussen het beoefenen van karate als sport en het misbruiken ervan om de plaats als sterkste op te eisen. De makers hebben hierbij veel oog voor de emoties die de jongeren erbij ervaren. De groepsdruk, hun zelfvertrouwen en hun gebrek eraan, eerste verliefdheden en gebroken harten. Het personage Hawk is daar een mooi voorbeeld van.

Het derde seizoen van Cobra Kai is opnieuw een sterk staaltje televisie, gebracht aan de hand van uitmuntende acteerprestaties. Hopelijk laat seizoen vier niet te lang op zich wachten!

Recensie: Cobra Kai - seizoen 3