Recensie: Breach RECENSIE

Recensie: Breach

John Suits film Breach, een science fiction actie film, kwam in december 2020 uit en heeft als publiekstrekker acteur Bruce Willis in de hoofdrol.

Jaar 2242 en de Aarde is aan het afsterven. De mensheid heeft een andere planeet gekolonialiseerd en een geselecteerd aantal van 50 miljoen mensen wordt met ruimteschepen geëvacueerd naar 'New Earth'. De laatste 300.000 overlevers worden aan boord gelaten van de Hercules. Onder hen Hayley Adams, de dochter van de bevelhebber van het ruimteschip, admiraal Kiernan Adams. Ze is zwanger, maar haar vriend is eigenlijk geen geselecteerde passagier. Hij komt aan boord met valse papieren, als lid van de onderhoudscrew die gedurende de reis van 6 maanden het schip draaiende moet houden, terwijl de rest van de passagiers in cryo-slaap gaan.  Noah komt in de schoonmaakploeg te werken, onder leiding van beveiliger/militair Clay Young. Er blijken echter mensen te zijn die de evacuatie niet steunen en die vinden dat de mensheid de Aarde al verpest heeft (letterlijk) en niet ook nog de kans moet krijgen om andere planeten eveneens te verpesten. Zij saboteren het schip op een unieke manier, door te zorgen dat een destructief aliensoort aan boord kan komen. De onderhoudscrew moet nu zien te overleven, een alien monster uitschakelen en de passagiers veilig naar New Earth zien te krijgen.

Het gegeven van Breach is op zich best aardig, maar niet bepaald uniek en vernieuwend. De ondertitel is 'Anti-Life' en dat de Aarde het gehad heeft en de mensheid gaat evacueren is niet origineel. Het sfeertje in de beginscene komt dan ook bekend over. Chaos, verzet, grauwheid, donker... en zo blijft het. Ook aan boord van het ruimteschip is het grauw en donker. Maar oké, dat kan bijdragen aan de spanning. Helaas gaat het ook gelijk aan het begin al mis met die beloofde spanning. De film is saai en men heeft flink afgekeken bij alle bekende sci-fi horror films, maar is daarbij gelijk het spoor bijster geraakt. John Suits kan maar niet besluiten waar hij eigenlijk voor wil gaan. Wordt het een kloon van Aliens of van Zombies? Of gaan we voor Preditors, waarbij de mensen ook op de nieuwe planeet worden uitgeroeid?

Je begint je gelijk af te vragen waarom Bruce Willis zich eigenlijk hiervoor heeft laten strikken. Vanuit het oogpunt van de producenten en regisseur John Suits, heel slim, want bij de naam Bruce Willis denk je dat de film wel wat zal zijn. Bereid je voor teleurgesteld te worden. Bruce Willis speelt Clay Young, een rol waarmee hij zijn ongetwijfeld leuk salaris op een heel gemakkelijke manier verdiend heeft. Hij speelt een gedesillusioneerde militaire beveiliger, die een probleem met autoriteit heeft en ondertussen een regelrechte dronkaard is. Al drinkende loopt hij er de kantjes van af en zijn rol eindigt, na wat weinig effectief geschiet, lachend in een 'big bang'. Ik denk dat hij na de film ook dubbel heeft gelegen, want erg veel inspanning heeft hij niet hoeven te leveren en zo blijf je op je 65ste toch nog gezellig bezig.

Hoofdpersoon is schoonmaker Noah, die je half de film lang ook alleen maar ziet schoonmaken. Een personage waar niet echt veel energie van uitgaat. Cody Kearsley is een Canadese acteur bekend van de series Riverdale en Daybreak en met een kort geknipt koppie best oké wat uitstraling betreft. Echter hier is hij met zijn langere haar totaal niet inspirerend en zijn rol trouwens ook niet. Dat geldt helaas voor de andere rollen ook. Geen van de personages wordt uitgediept. Ook Rachel Nichols, die we kennen van Conan the Barbarian en G.I.Joe, kan van haar rol als dokter Chambers niet veel maken. Niet haar fout, maar het script laat haar weinig ruimte. Timothy V.Murphy mag als commandant Stanley flink wat schreeuwen en tja, dat was het dan. Er zijn zelfs geen grappige oneliners en de eindzin "we'll burn them all"... kom op zeg, met één vlammenwerpertje?

Breach is een goedkope ruimte griezel actiefilm, met wat bekende namen die het van een C-film, nog naar B-film promoveren en dat is dan ook nog de enige reden waarom ik Breach 2 hartjes geef. Teleurstellend dus.

Recensie: Breach

Breach

1  2  3  4  5

2242, planeet Aarde sterft, een wreed evacuatieplan wordt uitgevoerd. Vijftig miljoen geselecteerde mensen komen in aanmerking voor de evacuatie naar een nieuwe planeet, de rest is gedoemd. Noah en zijn zwangere vriendin Hayley gaan aan boord van het laatste ruimteschip dat de aarde verlaat. Tijdens de reis naar de Nieuwe Aarde zal slechts een kleine ploeg soldaten wakker blijven, terwijl andere passagiers slapen. Noah zijn kamergenoot Clay (Bruce Willis) dwingt het respect af van onvriendelijke soldaten, maar het gevaar is nog niet geweken. De passagiers aan boord blijken niet alleen, een buitenaardse wezen jaagt op het schip met als enig doel het doden van de reizigers. Noah, Clay en wat er nog over is van de bemanning proberen het wezen te stoppen en bedenken een plan.