Recensie: Lovecraft Country - Seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Lovecraft Country - Seizoen 1

Atticus Freeman gaat met zijn oom en oude liefde Letitia op zoek naar zijn vermiste vader. In de roadtrip die ze hiervoor moeten ondernemen komen ze velen gevaren en mysteries tegen. Naast het heftige racistische geweld ten gevolge van de rassenscheiding krijgen ze ook te maken met bizarre monsters en andere mysterieuze gebeurtenissen.

Op de cover van de dvd wordt Lovecraft Country een absurdistische serie genoemd. En dat is meteen ook de beste beschrijving van de eerste indruk van deze serie: adsurd. Het heeft zoveel elementen van genres dat moeilijk te beschrijven is waar het onder valt. Er zitten elementen van horror, avontuur en drama in maar ook wel wat fantasy. Hierdoor zou hij een breder publiek moeten kunnen aantrekken maar het resultaat is zo bijzonder dat het de vraag is of het niet te bijzonder is geworden.

Het verhaal van Lovecraft Country heeft goede intenties en er duidelijk moeite gedaan om een volledig verhaal te schrijven. Echter door zo volledig te willen zijn, zijn er zoveel zijsporen die uitgelegd moeten worden dat de rode draad soms kwijt lijkt. Zo gaat aflevering 6 volledig over Ji-Ah, een Koreaanse verpleegster waar Atticus een romance mee had toen hij daar uitgezonden was. En aflevering 7 vooral over Hippolyta, Atticus’ tante, die vast komt te zitten in de toekomst zichzelf vindt en dan weer terugkeert. Het levert mooie beelden op en maar haalt het tempo en overzicht uit het hoofdverhaal.

Een groot pluspunt van Lovecraft Country, en waarschijnlijk ook hetgeen de serie redt, is de cast. Deze hebben een goede chemistry met elkaar en lijken goed in hun rollen te passen. Naast Jonathan Majors (Atticus) en Jurnee Smollett-Bell (Letitia) vallen Abbey Lee (Christina Braithwhite) en Jada Harris (Diana Freeman) op door hun goede acteerwerk waardoor hun personages tot leven komen.

Een ander pluspunt is hoe Lovecraft Country de kijker visueel weet boeien door de hele serie heen. Er zitten vele kunststukjes van special effects in, alleen al de vele monsters zijn erg indrukwekkend. Maar toch zijn er voldoende wat meer neutrale scenes zodat de special effects ook echt speciale momenten blijven.

Ondanks alle gevaarlijke en enge dingen die Atticus en zijn reisgenoten tegenkomen op hun zoektocht is het meest indrukwekkende hiervan toch wel het racistische geweld waar ze mee te maken krijgen. Lovecraft Country lijkt hierin ook een punt te willen maken door bijvoorbeeld het verwerken van historische gebeurtenissen van racistisch geweld. Maar het zijn vooral de ‘gewone’ momenten die indruk maken. Zoals niet welkom zijn in een restaurant of discriminatie door agenten.

Samengevat is Lovecraft Country een prima serie. Het zal niet een heel breed publiek aantrekken maar voor wie van absurde series houdt die je soms kunnen verbazen is Lovecraft Country een goede serie.

Recensie: Lovecraft Country - Seizoen 1

Lovecraft Country - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Atticus Freeman reist samen met zijn beste vriendin Lettitia en zijn oom George door het racistische Amerika van de jaren vijftig op zoek naar zijn vader.Dit is het begin van een strijd om te overleven en zowel de racistische verschrikkingen van het witte Amerika te overwinnen als de angstaanjagende monsters die ze op hun pad tegenkomen.