Recensie: Yes day RECENSIE

Recensie: Yes day

Toen Allison (Jennifer Garner, 13 going on 30) en Carlos (Edgar Ramirez, American Crime Story) elkaar net leerden kennen, zeiden ze overal 'ja' tegen. Ze waren samen twee handen op één buik en niets was te gek. Maar toen kregen ze kinderen en werd langzaam maar zeker de 'ja' een 'nee'. Als het koppel dan op het matje wordt geroepen op de school van hun drie kinderen, komen ze erachter hoe erg hun kinderen tekort gedaan worden door overal 'nee' op te zeggen. En dan wordt de 'ja'-dag in het leven geroepen. Dit zorgt voor een hele dag waarop de kinderen de baas zijn, maar gaat dat ooit goed?

Yes day is een echte komische familiefilm. Zeer vermakelijk en humoristisch, maar het bevat niet heel veel diepgang. Zoek je dus vooral een avondje vermaak, dan is Yes day echt een goede optie. De problemen die ze tegenkomen op deze 'ja'-dag zijn typische tienerprobelemen van dochter Katie met feestjes en jongens en haar onzekere kant. Je ziet hoe lastig het is voor moeder Allison haar los te laten. Vader Carlos wordt opgeslokt door zijn werk en zo is moeder verantwoordelijk voor de kinderen.

Een van de leukste momenten is als de jongste dochter en vader losgaan op een liedje, de gummibeersong. Ze mogen eigenlijk van moeder weinig muziek luisteren, maar als ze dan samen in de auto zitten, zingen en dansen ze heel hard mee. Een heel mooi moment voor vader en dochter. Je ziet wel dat ze het zo filmen dat het moeders schuld is dat er een Yes day nodig is. De vergelijking tussen: je hebt Stalin, Mussolini en 'mum' is best hard, maar ook weer realistisch hoe pubers denken. De meeste scènes zitten vol met allerlei bizarre situaties, want ja hoe kan het ook anders met een dag waarin op alles 'ja' gezegd wordt?

Een erg komische scène is wel dat de kinderen besluiten naar een restaurant te gaan waar ze de grootste, echte Amerikaanse ijscoupe bestellen. Deze moeten ze opeten binnen een korte tijd, dan krijgen ze het gerecht gratis. Zo zie je dat vader en moeder er alles aan doen dat ze maar niet hoeven te betalen en het is een komisch gezicht als vader, die al verkleed is in een batmanoutfit, probeert de allerlaatste happen naar binnen te krijgen.

Ook de acteurs Jennifer Garner en Edgar Ramirez zijn een perfect koppel om naar te kijken. Van Garner verwacht je niet dat zij ook een komisch randje heeft. Toch zet dit stel een geloofwaardig koppel neer die te kampen heeft met de problemen van iedere ouder. Ze gaan van hun verliefde fase waarin ze extreem avontuurlijk waren en de liefde er vanaf spat, naar de gezinssleur waarin ze ineens gedwongen worden een stuk strenger te zijn. Dit is zeer herkenbaar voor iedere ouder. Het acteerwerk van beide is goed, ze zijn een geloofwaardig koppel én ouders voor de kinderen.

Yes day is een zeer vermakelijke film, die erg leuk is om met je gezin te kijken. Verwacht niet veel diepgang, maar een heerlijk avondje lachen, waarbij echt af en toe de tranen over je wangen zullen stromen. Toffe film, niet ingewikkeld en leuk voor een avondje vermaak.

Recensie: Yes day