Recensie: No Man's Land RECENSIE

Recensie: No Man’s Land

Jackson Greer schiet op een avond per ongeluk een Mexicaanse immigrantenjongen neer wanneer deze illegaal hun land betreden. In paniek vlucht hij en neemt al snel de beslissing om naar de geboorteplaats van de jongen te reizen om zijn familie om vergeving te vragen.

Op de een of andere manier weet No Man’s Land de kijker niet echt te pakken. Vanaf het begin kost het moeite om in het verhaal te komen en een band te krijgen met de personages. De hele film snap je wel wat de bedoeling moet zijn geweest maar het gewenste effect wordt nooit helemaal behaald. Dat begint al op het moment dat Jackson per ongeluk Fernando doodschiet. Het is duidelijk de bedoeling dat hij dit in blinde paniek lijkt te doen maar de timing klopt niet helemaal bij dit gevoel. En ook de aanwezigheid van Luis, een foute kennis van Fernando’s vader, komt heel ongepast over. Hij lijkt de hele vlucht van Jackson op de achtergrond te zijn en bemoeit zich op hele onlogische momenten.

Het verhaal van No Man’s Land heeft goede intenties, zoals goede mensen doen wel eens hele slechte dingen en je kunt niet een heel land over één kam scheren, maar deze intenties komen niet tot hun recht in de film. Er zitten nogal wat haperingen in het verhaal en de logica lijkt soms ver te zoeken. Zoals de rol van eerder genoemde Luis maar ook het niet meer benoemen van de realiteit van het incident waarbij Fernando werd vermoord. En wie daarmee echt verantwoordelijk is hiervoor. Zoals het feit dat Enrique een mes trekt waardoor de boel escaleert, een mes dat hij overigens van Luis heeft gekregen.

Het acteerwerk in No Man’s Land is oké. De personages hebben niet superveel diepte maar dat kan ook komen doordat ze in het script niet verder zijn uitgewerkt. Ondanks dat Jackson (Jake Allyn) bijna de hele film in beeld is, weet je eigenlijk vrij weinig over hem aan het einde. Het idee dat hij eigenlijk een goede jongen is die een domme fout heeft gemaakt komt wel over maar hij heeft als persoon weinig diepgang. Uiteindelijk valt de vader van Fernando, Gustavo (Jorge A. Jimenez), het meeste op met zijn acteerwerk. Hij zegt relatief weinig maar zijn gezichtsuitdrukking en lichaamshouding maken dat dit ook niet nodig is.

No Man’s Land is geschreven en gemaakt door de broers Jake en Connor Allyn die al van jongs af aan samen films maken. No Man’s Land voelt een beetje alsof ze nog in een groeiproces zitten. De intentie en het begin is er maar het resultaat is het net niet.

Recensie: No Man’s Land

No Man's Land

1  2  3  4  5

Op een late avond patrouilleren Bill Greer (Frank Grillo) en zijn zoon Jackson (Jake Allyn) op hun boerderij wanneer Jackson per ongeluk een Mexicaanse immigrantenjongen vermoordt. Als Bill de schuld op zich probeert te nemen, vlucht Jackson te paard naar het zuiden en wordt hij een 'gringo' in Mexico. Achtervolgd door Texas Rangers en de Mexicaanse Federales, reist Jackson door Mexico om vergeving te vragen aan de vader van de overleden jongen. Langzaam maar zeker gaat hij het land dat hij van jongs af aan heeft geleerd te haten, steeds meer waarderen.