Recensie: Dynasty - seizoen 3 RECENSIE

Recensie: Dynasty - seizoen 3

Waar Dynasty seizoen 2 eindigde met een enorme cliffhanger, begint seizoen 3. Ook in dit seizoen maken de personages er weer een grote puinhoop van. Zo raken er een aantal in de gevangenis, maar ze raken daar natuurlijk ook weer snel uit én dan er weer in. Dit voelt niet heel realistisch. Maar goed, moet je ook 'realistisch' verwachten bij deze serie?

De bloedmooie Cristal Jennings, de laatste aanwinst van Blake Carrington (Grant Show), is in dit seizoen ineens vervangen, wat heel erg wennen is. Waar eerst de knappe Ana Brenda Contreras Crystal vertolkte, is nu deze eer weggelegd voor Daniella Alonso. Deze actrice zorgt ervoor dat je wel wat in de war bent. Blake heeft dan ook al veel vrouwen gehad en als kijker blijf je toch het gevoel houden, dat hij ineens zijn eerste Cristal heeft omgewisseld voor wéér een nieuwe vrouw, waar je toch - door het mindere charisma van Cristal-nummer-twee - een mindere band mee krijgt.

Ook krijgt Fallon (Elizabeth Gillies) ineens de sympathie van jou als kijker en smul je van het hoge soapdramagehalte net als in seizoen 1 en 2. Toch gebeurt er iets vreemds in dit seizoen: het wordt ineens raar wanneer Blake en Adam samen gaan zingen. En daar houdt het niet bij op, meer personages volgen ineens met hun gezang. Fallon blijkt ineens te zingen als een nachtegaaltje en daarmee is het Glee-gehalte compleet. En dan verwacht je dat het een stukje van een liedje is, nee ze zingt het hele nummer solo. Iets wat absoluut niet bij deze serie met drama en intriges past. Zeker niet omdat seizoen 1 en 2 er niet gezongen werd en nu ineens het musicalgehalte wordt opgeschroefd. Het ontstaat als Fallon liedjes in haar hoofd hoort, wat op zich al een vreemd concept is. Ondanks dat actrice Fallon fantastisch kan zingen: de kijker willen het verhaal en verwachten bij Dynasty geen hele nummers van 4 minuten waarbij het voelt als opvulling en ze alle acteurs voor hun eigen vervolgcarrière even laten zingen. Echt zonde want het doet zeker af van de kwaliteit van Dynasty seizoen 3. Zo kan het niet meer tippen aan het eerste en tweede seizoen.

Daarnaast wordt Fallon - die altijd een ijzersterk personage was - zwak neergezet. Ze krijgt hallucinaties en daardoor hoort ze muziek, wat er niet blijkt te zijn. Ze raakt in de war en gaat van haar krachtige en intelligente zelf - hoe we haar kennen uit de vorige seizoenen-, naar een zwak muisje.

Het einde van een aflevering is hoe we het gewend zijn van de vorige seizoenen: elke keer met een spannende cliffhanger die er weer voor zorgt dat je moet blijven kijken.

Moeder speelt minder grote rol in dit seizoen van Dynasty: ze is dan ook vervangen door een nieuwe actrice met een totaal ander gezicht om meer op haar dochter te lijken. Door alle complotten die soms al sinds seizoen 1 bestaan, is het wat lastig te volgen iedereen heeft wel iets met elkaar te maken en inmiddels zijn er sinds het eerste seizoen veel karakters toegevoegd. Het is soms wat veel om te volgen wat er nu allemaal gebeurt, zodat je continu moet bedenken wat er ook al weer aan de hand was met een personage, en juist die personages blijven maar komen: je volgt niet alleen meer de Carringtons, maar ook de verhalen van anderen in dit seizoen.

Er komt een vierde seizoen, dat is al bekend, maar vanwege de pandemie zullen we wat langer moeten wachten dan we gewend zijn. Hopelijk is dit seizoen een sterker seizoen van Dynasty dan dit derde, wel vermakelijke seizoen van Dynasty. Toch zouden ze wat moeten schrappen in de acteurs en ook het zingen achterwege laten. Wat wij als fans willen, is spanning en intriges, zoals in het eerste seizoen.

Na een paar afleveringen zuigt Dynasty je toch weer het verhaal in, af een toe met een keuze die je misschien zelf niet had gemaakt. Een paar personages verdienen je respect niet en je krijgt een giga-hekel aan ze, maar dat past natuurlijk weer helemaal bij de serie. Alleen dat Fallon wordt neergezet als een zwak wezentje, dat klopt gewoonweg niet: zij maakt of breekt toch echt wel de serie Dynasty. Gelukkig bevat het seizoen genoeg moorden en lijken die ineens opduiken, om dit ietwat goed te maken. En niet te missen: niemand is te vertrouwen, dus kun je nog steeds smullen van Adam die de hele wereld als vijand heeft, Fallons lastige liefdesleven en alle vreemde zaken waar papa Blake zich weer in heeft vastgebeten.

Recensie: Dynasty - seizoen 3

Dynasty - Seizoen 3

1  2  3  4  5