Recensie: An Inspector Calls  RECENSIE

Recensie: An Inspector Calls

An Inspector Calls is een film uit 2015, geregisseerd door Aisling Walsh en geproduceerd door Howard Ella. De film is een bewerking door Helen Edmundson van het klassieke toneelstuk van de Britse roman- en toneelschrijver J.B. Priestley. Een toneelstuk dat in 1945 voor het eerst werd opgevoerd.

De film speelt zich af op één avond in 1912. De rijke stoffenfabrikant Arthur Birling geeft die avond een intiem familiediner om de verloving van zijn dochter Sheila met Gerald Croft, de zoon van Lord George Croft te vieren. Arthur, opgeklommen uit de middenklasse, is maar wat blij dat zijn dochter een adellijke man aan de haak geslagen heeft. De top van de sociale ladder is binnen handbereik.

Ze hebben net getoost op het heugelijke feit als een bezoeker wordt aangekondigd. Politie inspecteur Goole. Een jonge vrouw heeft die avond zelfmoord gepleegd. Ze had een dagboek bij zich en daaruit blijkt dat Arthur Birling connecties had met deze Eva Smith. Eva Smith heeft ooit in de fabriek van Birling gewerkt. Gaandeweg blijkt echter dat ieder familielid, inclusief Gerald de verloofde, de vrouw kende. Allemaal hebben ze een rol gespeeld in de opmars naar haar dood. Naarmate de geheimen boven tafel komen en duidelijk wordt hoe bruut en beschamend iedereen zich gedragen heeft, zie je aan de diverse reacties duidelijk het verschil tussen klasse en generaties.

Persoonlijk ben ik een absolute fan van de Britse BBC politieseries en films die zich afspelen in het verleden. De Britten weten de perfecte toon aan te slaan om binnen de eerste vijf minuten met een paar rake beelden de basis voor een spannende intrige neer te zetten. Bovendien leent de Britse klassenmaatschappij uit de 19de en begin 20ste eeuw zich als geen ander voor spannende mysteries. Dit keer is het echter een forse aanklacht tegen deze hypocriete klassenmaatschappij.

De levens van zowel de Birlings als die van Gerald Croft zijn verweven met het leven van Eva Smith. Ieder van hen heeft bijgedragen aan de uitbuiting en aan de ondergang van de vrouw, simpelweg omdat ze uit de arbeidersklasse kwam en geen van hen zich afgevraagd heeft wat hun gedrag voor impact zou hebben op de sociale omstandigheden van Eva. Inspecteur Goole weet op systematisch wijze alle geheimen en pijnlijke waarheden over het gedrag van de vijf familieleden uit hen te halen. Hij laat zich niet intimideren door de arrogantie van de Birlings, maar laat hen beseffen wat ze gedaan hebben. De ouderen, Arthur Birling en zijn snobistische vrouw Sybil zijn alleen bezorgd over het verwoestende effect op hun reputatie. De jongeren, dochter Sheila, zoon Eric en Gerald Croft hebben nog enigszins een gevoel van schuld en schaamte, al stappen ook zij er vrij gemakkelijk overheen. Spijt achteraf is altijd makkelijk...

Over de acteerprestaties in An Inspector Calls niets dan lof. Alle acteurs weten op fantastische wijze de kijker mee te geven dat onderhuids zoveel zaken en belangen spelen, zonder deze expliciet te benoemen. Regisseur Aisling Walsh heeft de grauwe sfeer van de tijd van de Industriële Revolutie en de luxe van de hogere klassen  en de kloof die hen scheidt, goed naar voren gebracht.

Acteur David Thewlis speelt inspecteur Goole. Hij zet hem neer als een onderkoelde man, die bijna emotieloos de betrokkenen hun eigen 'graf laat graven'. David Thewlis een bekende Britse karakter acteur, kennen de meesten van ons wel van zijn rol als professor/weerwolf Remus Lupos uit de Harry Potter films. Kenn Stott speelt de pompeuze wat opgeblazen Arthur Birling. Rijk industrieel en een slimme man die de opkomst van de industriële revolutie ten volle benut heeft en nu een benoeming in de ridderorde in het vooruitzicht heeft. Miranda Richardson als de snobistische moeder. Klasse en waardige houding komen als eerste en al het andere is ondergeschikt, zelfs de liefde voor haar kinderen. Overtuigd van haar superioriteit en sociale rechtvaardigheid, maar eigenlijk dom en kleinzielig. Chloe Pirrie is dochter Sheila, met zo'n moeder heb je wel een minderwaardigheid complex en als een verwend kind kan ze dus op nare manieren van zich afslaan. Ze beseft echter achteraf wel, waar ze fout is gegaan, maar achteraf heeft dat niet veel nut meer. Hetzelfde geldt voor haar broer Eric, een rol van Finn Cole. Hij is jong en heeft er alles voor over om niet zo te worden als zijn ouders. Helaas kiest hij de verkeerde manier om zich daar tegen af te zetten. En dan nog Gerald Croft, gespeeld door Kyle Soller. Hij is het product van de Britse Upperclass. Gentleman wanneer het om hulp aan dames in nood gaat, maar als het op commitment aankomt speelt sociale status een grotere rol. Sophie Rundle is de jonge vrouw Eva Smith die langzaam maar zeker aan de sociale ongelijkheid waartegen ze probeerde te vechten, ten onder gaat.

Al met al een indrukwekkende, intrigerende film, met een heel verrassend einde. Ook een film met een sterke boodschap: als mensen handelen uit financieel oogmerk  of gaan voor sociaal gewin, ten koste van de minder bedeelden, moeten ze goed nadenken over de gevolgen. Zondermeer een aanrader als je van dit genre houdt en daarom geef ik Aisling Walsh An Inspector Calls dan ook 5 hartjes.

Recensie: An Inspector Calls

An Inspector Calls

1  2  3  4  5

Van de makers van The Honourable WomanDit is een stijlvolle, indringende en verrassend relevante nieuwe bewerking van het tijdloze meesterwerk van JB Priestley. An Inspector Calls is naast een intrigerend moordmysterie een bijtende kritiek op de hypocriete Britse klassenmaatschappij. Het aangrijpende en uiteindelijk ook tragische verhaal speelt zich af tijdens een nacht in 1912, toen de opkomst van een bloeiend industrieel tijdperk gepaard ging met een schrijnende sociale ongelijkheid. Het welgestelde gezin Birling krijgt onverwacht bezoek van inspecteur Goole. Hij onderzoekt de zelfmoord van een jong meisje dat eerder in de fabriek van de Birlings heeft gewerkt. Goole ondervraagt alle gezinsleden grondig en concludeert dat elk van hen wel iets met het meisje te maken had en betrokken zou kunnen zijn geweest bij haar dood. Naarmate duidelijker wordt hoe bruut het gezin zich heeft gedragen, komen er ook steeds meer duistere geheimen en schandalen aan het licht. Die zouden wel eens een verwoestend effect kunnen hebben op de Birlings en hun reputatie.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox