Recensie: SS-GB RECENSIE

Recensie: SS-GB

SS-GB houdt je vijf uur in spanning

Wat als Duitsland in 1941 The Battle of Britain zou hebben gewonnen? Len Deihgton liet zich door die vraag inspireren voor een novelle die een  bestseller werd. Neal Purvis en Robert Wade namen het als uitgangspunt voor een film die in zes delen vijf uur spanning biedt. De mannen die  het script van  zes Bond films leverden, componeerden een onderhoudende thriller die in de ouverture van Brexit een rol van betekenis zou hebben kunnen spelen.

Politie-inspecteur Douglas Archer (Sam Riley) wordt gemangeld tussen datgene wat de SS hem voorschrijft en het verzet, waarvan de hoofdrolspelers zich in zijn naaste omgeving bevinden. Secretaresse Sylvia Manning (Maeve Dermody) en brigadier Harry (James Cosco, de naaste collega en vriend van Archer. Ze staan net zo vaak zij aan zij als tegenover elkaar. Archer moet zich de nazi’s Friz Kellermann (Rainek Bock) en Oskar Huth Lars Eininger) van het lijf houden. Hij moet in het lieg en bedrieg niet alleen maar oogsten, moet ook toegeeflijk zijn, en dat doet een zware aanslag op zijn geweten. De troost komt van de Amerikaanse journaliste Barbara Barga (Kate Bosworth). Die twee tasten elkaar af, letterlijk en figuurlijk, om te weten waar ze voor staan en wat ze aan elkaar hebben. Daarbij speelt het realistische gegeven: Engeland dat Amerika in de oorlog probeert te betrekken.

Een film die je doet denken: verhipt, het had het dus zo maar gekund. Deels gevoed met realisme, deels met fantasie. Dogmatisch aan de kant het verzet: je staat  honderd procent aan onze kant of je laadt de schijn van heulen op je en deugt niet. Er zijn vijf delen voor nodig om de verenigbaarheid van mening en optreden te erkennen.

Ontroerende scènes, met een vette knipoog van amor, vlagen humor en vindingrijkheid. De dragende rol van Riley is onmiskenbaar en die krijgt stoïcijns en onverstoorbaar glans. Een mooie rol ook voor Barbara Barga die zich los maakt van haar charme als de omstandigheden dat andere gezicht vragen. Twee Duitse opponenten die de nazi doctrine voorbeeldig uitdragen. Bewondering ook voor het spel van Maeve Dermody en James Cocmo, die emoties flonkering geven.

Spectaculaire intriges, met de dreiging van een atoombom, Wehrmacht en SS die elkaar aftroeven. Dialogen waarin mede menselijkheid het soms wint van het starre dogmatisme. Een aansprekende verhaallijn, fraai camerawerk, een spannende ontknoping waarin de Britse koning nadrukkelijk wordt meegenomen. Van de moord op een plein tot de afsluitende explosie onderhoudend. Veel trouvailles ook die de vijf uur doen vervliegen en verveling de pas afsnijdt. Een met zorg samengesteld cast. Purvis en Wade bewijzen andermaal de koningen van de spanningsboog te zijn. Het is aan de kijker om boek en film te vergelijken.

Recensie: SS-GB

SS-GB

1  2  3  4  5

Het is 1941. Nazi-Duitsland heeft de Battle of Britain gewonnen en is nu de bezetter van het Verenigd Koninkrijk. Dat is het vertrekpunt voor deze film, gebaseerd op de bestseller van Len Deighton. We zien hoe de bekende Londense politie-inspecteur Douglas Archer klem komt te zitten tussen zijn keiharde nieuwe superieuren en het meedogenloze Britse verzet. Het begint allemaal met een onderzoek naar een moord die verband lijkt te houden met de zwarte markt. Archer merkt al snel dat hij wordt meegezogen in een complot dat wereldwijd consequenties kan hebben. Hoe maak je in een bezet land goede keuzes als je aan de foute kant staat?