Recensie: Snowpiercer - seizoen 2  RECENSIE

Recensie: Snowpiercer - seizoen 2

Na een redelijk succesvol eerste seizoen is Snowpiercer terug met een vervolg. Aan het einde van het vorige seizoen zagen we in de laatste minuten Melanie van de trein vallen, in de ijskoude sneeuw. De Snowpiercer trein kreeg bezoek van een andere trein genaamd Big Alice en we ontmoetten Alex (de schijnbaar levende dochter van Melanie). Big Alice is de trein van Mr. Wilford, een naam die we maar al te vaak hebben gehoord, maar die nu eindelijk een gezicht gaat krijgen.

En het gezicht van Mr. Wilford is een zeer bekend gezicht, namelijk dat van Sean Bean (bekend van o.a. The Lord of The Rings). In de rol van Wilford bezorgt hij de kijker kippenvel, want hij is een en al manipulatie en mysterie. Een sinistere persoonlijkheid met een charmante glimlach. De rol van Mr. Wilford speelt hij fenomenaal en het is een mooie aanvulling op de toch al sterke cast van Snowpiercer. Sean Bean brengt de serie naar een hoger niveau en zal zeker ook nieuwe fans weten aan te trekken. Daveed Diggs en Jennifer Connelly vertolken ook nog steeds hoofdrollen, al zien we wel een andere kant van ze. Zo is Diggs als Layton nu de democratische leider van de Snowpiercer en zien we Connelly als een meer kwetsbare en moederlijke Melanie.

Een extra benoeming verdienen actrice Alison Wright in de rol van Ruth, Lena Hall in de rol van Miss Audrey, Mike O'Malley als Sam Roche en Rowan Blanchard als Alex. Stuk voor stuk weten zij complexe en intrigerende personages neer te zetten die continu schipperen over welke kant ze moeten kiezen in de strijd, met wie je als kijker meeleeft. Het is bijzonder knap dat Rowan Blanchard als nieuweling (bekend van de hoofdrol in een Disney Channel serie) zich overtuigend staande houdt in al haar scènes met grote namen Sean Bean en Jennifer Connelly.

Een minpunt van Snowpiercer is dat we in seizoen 1 al een behoorlijk diverse cast hadden. In seizoen 2 worden hier nog een aantal nieuwe castleden aan toegevoegd en terugkerende personages krijgen meer scenes (ten koste van personages Layton en Melanie), met als gevolg dat er in de eerste paar afleveringen simpelweg teveel gebeurd. Het is voor de kijker niet meer bij te houden, en door het verliezen van de rode draad dreig je je aandacht voor Snowpiercer te verliezen. Hierdoor voelen een aantal afleveringen wat rommelig aan. Gelukkig weet Snowpiercer zich te herpakken, voordat de structuur ontspoort.

En goed nieuws, seizoen 3 van Snowpiercer wordt op dit moment opgenomen (april 2021), dus wij gaan alvast klaar zitten met een bak popcorn.

Recensie: Snowpiercer - seizoen 2

Snowpiercer - Seizoen 2