Recensie: The Irregulars RECENSIE

Recensie: The Irregulars

Vijf tieners worden meegetrokken in het drama en de onderzoeken van John Watson, de compagnon van Sherlock Holmes. In een reeks mysteries gaan zij op onderzoek uit om hem te helpen, waarbij ze verschillende bovennatuurlijke dingen tegen het lijf lopen. Lukt het de tieners om het kwaad voor te blijven en zelf te overleven? Hiervoor zullen zij samen moeten werken en moeten vertrouwen op de bijzondere krachten die Jessie, één van hen, heeft.

The Irregulars is een Netflix Original serie, gebaseerd op een aantal personages van Sir Arthur Canon Doyle: Sherlock Holmes en John Watson. De mensen die de boeken van dit genie gelezen hebben, zullen zich wellicht herinneren dat Holmes met regelmaat straatkinderen inschakelde om hem te helpen bij het oplossen van zaken, omdat zij veel zien en horen. In het verhaal van The Irregulars volgen we een groepje wezen die inderdaad gaan helpen om mysteries op te lossen. Dit verhaal is gebaseerd op comic verhalen, wat een hoop verklaard wat de serie betreft. Deze bestaat namelijk uit 8 afleveringen, volgepropt met bizarre gebeurtenissen en bovennatuurlijke verschijnselen. Dit is minder vreemd wanneer je weet dat het op stripverhalen gebouwd is, want daarin kan alles.

Netflix heeft heel hard zijn best gedaan om een multiculturele cast neer te zetten: van twee zussen die een andere etniciteit hebben tot een gekleurde John Watson - en ook een homofiel personage in een tijd waarin dat niet vaak aan de orde was. Misschien zijn de makers hier iets in doorgeslagen, want het voegt niet bijzonder veel toe, behalve wat verwarring over de zussen en hun afkomst.

Helaas zijn de personages niet om over naar huis te schrijven. De jongeren in kwestie zijn twee zussen, twee mannelijke wezen en een prins die zijn identiteit verborgen houdt. De mannelijke karakters zijn weinigzeggend en doen je als kijker niets. Jammer, want hier had veel meer uitgehaald kunnen worden. Bea en Jessie, de zussen, hebben een sterke band die door de serie heen belangrijk blijft. Jessie heeft bijzondere krachten die ze niet goed uit kan leggen. Bea is er altijd voor haar, maar je merkt dat ze het niet kan begrijpen. Dit zorgt logischerwijs voor frictie en lastige momenten. John Watson is een vervelend personage, aan wie bijna iedereen een hekel heeft. Sherlock Holmes zelf komt pas halverwege de serie in beeld, en wordt neergezet als een belachelijk egoïstische drugsverslaafde die niets meer kan. Niet echt de briljante mannen die Sir Arthur Canon Doyle verzonnen heeft, helaas. Ook zijn de acteurs niet heel bijzonder, waardoor de meeste personages niet echt tot leven komen.

De magie blijft een vaag iets, omdat er geen duidelijkheid over komt. Uiteindelijk weet je in de laatste aflevering waar het vandaan komt, maar dan nog blijven er als kijker vraagtekens staan. Wel zorgt dit ervoor dat je nieuwsgierig blijft en wil kijken wat The Irregulars verder te bieden heeft.

The Irregulars is niet de slechtste serie die bestaat, maar echt goed is hij ook niet te noemen. Waarschijnlijk is dit een gevalletje: je vindt het helemaal niets, of je bent geïnteresseerd en wil weten hoe het verhaal verder gaat. Er zit best wat drama en chaos in, waardoor het niet saai is, al hadden de afleveringen best wat korter gekund. Al met al dus geen aanrader, maar ook niet per se slecht voor iedere kijker. Dit zorgt voor twijfel bij mij wat betreft de rating; 2 of 3 hartjes? Omdat ik me soms heb verveeld, maar wel wilde weten hoe het verder ging, geef ik The Irregulars het voordeel van de twijfel door hem 3 hartjes te geven.

Recensie: The Irregulars

The Irregulars - Seizoen 1

1  2  3  4  5