Recensie: The secrets we keep RECENSIE

Recensie: The secrets we keep

The secrets we keep is het verhaal van de Roemeense Maja die nu 15 jaar na de Tweede Wereldoorlog in Amerika woont met haar gezin. Op dag denkt ze in haar nieuwe buurman een Duitse SS commandant te herkennen die verantwoordelijk is voor één van haar grootste oorlogstrauma’s. Ze besluit wraak te nemen en ontvoert hem.

Het verhaal van The secrets we keep is een verhaal wat meteen raakt. Het laat duidelijk zien dat de pijn van een oorlog niet over is als de oorlog over is. Ook al is de Tweede Wereldoorlog al heel lang geleden, het blijft een zeer dankbaar onderwerp voor boeken en films. Dat The secrets we keep 15 jaar na de oorlog speelt en vooral gaat over hoe de oorlogsoverlevers verder moeten maakt het verhaal origineel. Ook de invalshoek van wraak door een vrouw en de manier waarop ze dit aanpakt zijn origineel. De verhaallijn is duidelijk en redelijk eenvoudig. De diepgang komt vooral van de achtergrond van Maja en de manier waarop het verhaal is uitgewerkt.

Door het verhaal vooral in het heden te laten spelen met af en toe flashbacks naar het verleden in de nachtmerries van Maja blijft het geheel overzichtelijk maar gaat het geheel wel leven. De vele emoties die elkaar afwisselen bij Maja en haar echtgenoot maken dat je je goed kunt inleven in het verhaal. Zowel de overtuiging van Maja dat ze de goede te pakken heeft als de twijfel van haar man of zijn vrouw niet door haar trauma’s dingen ziet die ze wil zien. Groot pluspunt van The secrets we keep is dat deze twijfel voelbaar en heel inleefbaar is voor de kijker.

Het acteerwerk van de cast voelt heel natuurlijk en passend bij de tijd waarin de film speelt. Als het jaartal waarin de film gemaakt werd aangepast zou worden naar de tijd waarin het speelt zou het ook geloofwaardig zijn. Ster van de The secrets we keep is Noomi Rapace als Maja. Ze weet op zeer overtuigende manier een getraumatiseerde vrouw neer te zetten die haar verleden lang verborgen heeft weten te houden. Maar dan door het herkennen van één van de daders van haar trauma gaat de doos van Pandora open en is er ook geen houden meer aan.

The secrets we keep is geen film die een heel breed publiek zal aantrekken. Hij valt onder het genre thriller/drama maar neigt als geheel wel wat naar het filmhuisgenre. Liefhebbers hiervan zullen The secrets we keep zeer kunnen waarderen.

Recensie: The secrets we keep

The Secrets We Keep

1  2  3  4  5

Vijftien jaar na de Tweede Wereldoorlog vermoedt huisvrouw Maja (Noomi Rapace) dat haar één van haar nieuwe buren (Joel Kinnaman) een voormalige Duitse SS commandant is. Hij leidde destijds een groep soldaten tijdens een voor Maja traumatische nacht, waarbij zij en haar zusje verkracht werden en voor dood achtergelaten. Enkel Maja overleefde. Nu is ze uit op vergelding; ze weet hem te ontvoeren, houdt de man vast in de kelder en mishandelt hem om de waarheid boven tafel te krijgen. Heeft zij het bij het juiste eind of zijn haar herinneringen door het trauma vertekend en begaat ze een vreselijke vergissing?