Recensie: The Mallorca Files Seizoen 2 RECENSIE

Recensie: The Mallorca Files

De serie The Mallorca Files van regisseur Dan Sefton is een moderne feel good  BBC detective serie gestart in 2019, die zich afspeelt op Mallorca, het grootste eiland van de Balearen (Spanje). De serie gaat over  een zeer apart detective-duo die samen ook aparte misdaden moet oplossen. Er zijn momenteel 2 seizoenen van deze serie.

Nadat de Britse politie rechercheur Miranda Blake een interne corruptiezaak aan het licht heeft gebracht bij de Londense politie, wordt ze door haar superieuren een tijdje uit de spotlights gehouden en komt ze vanwege een Brits misdaad geval dat gelinkt is aan het Spaanse eiland Mallorca, bij de politie van Mallorca terecht. In de eerste instantie als Brits liaison agent, tenslotte zijn er veel Britten in Spanje. Zo'n zelfde functie heeft de Duitse rechercheur Max Winter. Commissaris van politie Mallorca, Inés Villegas, koppelt de twee dan ook direct aan elkaar. Ze vindt hen namelijk meer een last dan een aanwinst, maar tja het eiland stikt van de Britse en Duitse expats, dus ze heeft hen wel nodig. Ze zadelt hen daarom op met gekke onzinnige zaken, waar ze haar Spaanse agenten niet mee lastig wil vallen. De gekke zaken blijken achteraf ingewikkelder in elkaar te zitten, dan Inés in de eerste instantie dacht. Er kunnen echter geen grotere tegenpolen zijn dan Miranda en Max. Miranda is een zeer gereserveerde Britse. Introvert en alles moet volgens de regels gedaan worden. Zowel op haar werk als in haar privé leven. Ehh, heeft ze eigenlijk wel een privé leven? Max daarentegen is een vrolijke zeer extroverte kerel. Geniet van de zon, de wijn en het leven mensen! Go with the flow en kijk waar dat je brengt. Al gauw blijkt dat ze elkaar fantastisch aanvullen en al snel helemaal op elkaar ingespeeld raken. Dat geeft resultaten en ook Inés moet dus haar mening bijstellen.

In seizoen 2 heeft Miranda ervoor gekozen om permanent op Mallorca te blijven en is zij net als Max inmiddels in vaste dienst bij de politie van Mallorca. Miranda is een stuk losser geworden. Max heeft een woning voor haar gevonden en ze voelt zich helemaal thuis op Mallorca. Max is nog steeds de oude zwierige Max en woont samen met Carmen, ondanks de gevoelens die hij voor Miranda ontwikkeld heeft, maar waar beiden nog steeds niet aan toe willen geven. Inés behandelt hen niet langer als pispaaltjes, al heeft ze nog altijd zo haar reserves. De chemie tussen Miranda en Max is nog steeds heftig, al wil geen van beiden dit aan zichzelf en al helemaal niet aan elkaar bekennen. Max is zelfs officieel verloofd met Carmen en het is voor Miranda sowieso 'not done' om daar tussen te komen. Inmiddels zijn ze echter elkaars beste vrienden en kennen ze elkaar door en door, waardoor ze ook bij het oplossen van de vaak ongewone misdaden intuÏtief de juiste richting op zoeken en resultaten boeken. En Max geeft Miranda's oproepen nog steeds voorrang boven Carmens verzoeken. Het is immers 'werk'....maar is dat het wel alleen...

Het is misschien ver gezocht om een Britse politieagent te koppelen aan een Spaans team of een Duitse agent inderdaad, maar toch is het gebaseerd op een waargebeurde uitwisseling. Dan Sefton kwam op het idee van de serie The Mallorca Files, nadat hij in de krant een artikel las over de Spaanse politie die hulp van de Britse politie inriep tijdens het zomerseizoen, omdat veel stomdronken Britse toeristen niet naar de Spaanse politie wilde luisteren. Hulp bij handhaving dus.

Wat The Mallorca Files zo anders dan andere detective series maakt, is dat dit met recht ontspannende spanning is. De serie laat je met een glimlach achter en een vaag vakantiegevoel. Wat is er tenslotte leuker dan naar een serie te kijken die alles heeft: spanning, misdaad, onderhuidse romantiek, zonnige oorden met mooie natuur en goed uitziende mensen om naar te kijken. The Mallorca Files zijn licht en luchtig en hebben totaal niets donkers. Heerlijk ontspannend dus!

De interactie tussen de hoofdpersonen is fantastisch. Allereerst is het bijna komisch hoe twee zulke verschillende mensen juist zo'n goed duo vormen, maar het wordt zo leuk gebracht dat het nog volkomen geloofwaardig is ook. Tegenpolen trekken elkaar duidelijk aan in deze serie. En natuurlijk is daar ook de romantische spanning, die langzaam maar zeker wordt opgebouwd. De kijker wordt echter ook in seizoen 2 nog even in spannende afwachting gelaten.De twee hoofdrolspelers hebben duidelijk chemie samen en dat is ook belangrijk. Elen Rhys speelt Miranda Blake. Klein tenger en blond. Typisch Engels, maar wel een pittige tante. Julian Looman (Half Nederlands en Oostenrijks) speelt Max Winter. Groot, goofy en wars van regels. De perfecte aanvulling op Miranda om alles weer in balans te brengen. Een leuk weetje over Julian Looman is dat hij de hoofdrol heeft gespeeld in Soldaat van Oranje de musical als Erik Hazelhoff Roelfzema. Andere rollen, worden door Spaanse acteurs ingevuld, zoals Maria Férnandez Ache, die Inés gestalte geeft en Tábata Cerezo die Carmen speelt. De gast acteurs in de diverse afleveringen zijn een mix tussen Brits en Spaans, waardoor het ook echt authentiek wordt.

Voor seizoen 2 waren net als bij seizoen 1 zeker 10 afleveringen gepland. Helaas echter kwam de Corona crisis er tussen en moesten de opnames in de wacht gezet worden. Dan Sefton heeft dus voor seizoen 2 slecht aflevering 1 t/m 6 kunnen uitbrengen. Het is te hopen dat er snel nog meer afleveringen volgen of dat seizoen 3 er snel aan komt, want de serie is echt ontzettend leuk.

Ik geef The Mallorca Files van Dan Sefton dan ook zondermeer 5 hartjes. Een echte aanrader.

Recensie: The Mallorca Files - seizoen 1

The Mallorca Files - Seizoen 2

1  2  3  4  5

Het stijlvolle speurdersduo van The Mallorca Files is terug en Miranda begint zich eindelijk een beetje thuis te voelen. Dit spannende tweede seizoen zit weer vol geheimzinnige zaken, prachtige locaties en bekende gastacteurs. De samenwerking tussen Max en Miranda begint eindelijk lekker op gang te komen. Net op tijd, want er zijn nogal wat duistere zaken die moeten worden opgelost – van een operaster die zijn laatste noten zingt in de beroemde grotten van Drax tot de inktzwarte geschiedenis van de Spaanse Burgeroorlog die op een wel heel letterlijke manier weer boven water komt. In dit tweede seizoen kunnen we genieten van nog meer adembenemende landschappen en verrassende gastacteurs. Het is een zeer aangenaam weerzien met deze heerlijke detectiveserie.