Recensie: Ginny & Georgia RECENSIE

Recensie: Ginny & Georgia

De 15-jarige Ginny voelt zich ook een stuk volwassener dan haar moeder Georgia. Op jonge leeftijd werd Georgia moeder en ze heeft echt moeten vechten in haar leven. Meer en meer blijkt dat Georgia een groot geheim heeft: ze is continu op de vlucht voor haar geschiedenis en uiteindelijk belanden ze in een klein dorpje in New England om daar eindelijk een normaal leven op te bouwen. Voor Ginny en haar broertje is het starten in een nieuwe plaats én het leven met hun bijzondere moeder een grote opgave. En daarbij zal moeder Georgia er écht alles aan doen om het gezin te beschermen.

Ginny & Georgia is een soap om naar te kijken. Soms toch echt wel met wat mixed feelings, want wie willen de makers nou aanspreken met deze serie? Het gaat van tienerdrama, naar volwassenproblemen.

Het verhaal van Georgia is een mysterie die aflevering na aflevering meer ontrafeld wordt. Met flashbacks volg je het leven van Georgia en kom je erachter wat ze allemaal heeft meegemaakt en dat ze op vroege leeftijd Ginny kreeg. Ze komt uit een moeilijk gezin en je krijgt van alle flashbacks steeds een kleine hoeveelheid informatie waardoor je echt moet blijven kijken en precies om die reden is Ginny & Georgia zo enorm bingewaardig.

De mensen die Georgia in het verleden tegenkomt en die haar helpen, zul je soms ineens in het heden weer tegenkomen. Dat Georgia een verborgen agenda heeft, mag duidelijk zijn. De knappe actrice - Brianna Howey - geloof je op haar knappe gezichtje met de grote, onschuldige ogen en het platte Amerikaanse accent gelijk, maar toch schuilt er een behoorlijke overlevingsdrang achter deze sterke vrouw. En om zichzelf en haar gezin te redden gaat ze écht over lijken.

De verhaallijn van Ginny - die zich vooral in het heden afspeelt - gaat om haar problemen en soms is het wat irritant, omdat dit echte tienerproblemen zijn. Dit matcht niet met de rest van de serie. Voor haar - als tiener -  is het een lastige situatie, omdat de problemen die ze met haar moeder thuis heeft heel andere soort problemen zijn dan zij op school tegenkomt. Daar gaat het om vrienden maken op een nieuwe school, verliefdheid, onzekerheid en seksualiteit. De verhaallijn van haar vriendin Maxime is prachtig: zij worstelt met haar geaardheid en dit wordt bijzonder goed verwerkt in Ginny & Georgia. Toch slaan ze ook de plank mis door andere thema's aan bod te laten komen, zoals depressie of suïcidaliteit en hier niet voldoende bij stil te staan. Dit is voor zo'n onderwerp écht 'not done'.

Een kleine kanttekening daarbij is ook dat er af en toe wat misplaatste opmerkingen te vinden zijn in de serie. Zo moest Taylor Swift het ontgelden: halverwege het seizoen maakt Ginny de opmerking dat haar moeder door meer mannen heen gaat dan Taylor Swift. Dit slaat op het roerige liefdesleven van Swift. Taylor Swift reageerde zelf op Twitter met: 'Hey Ginny & Georgia, 2010 heeft gebeld, omdat het z'n luie, diep seksistische grap terug wil. Laten we eens even ophouden met het neerhalen van hardwerkende vrouwen door dit soort paardenpoep als humor weg te zetten. Oh en Netflix, na Miss Americana zie je er niet bepaald cute uit in deze outfit. Happy Women's History Month, I guess.' Een reactie van Netflix zelf bleef uit.

Verder zit de serie vol met cliffhangers en kleine puzzelstukjes waar je als kijker achter wil komen. Wat heeft Georgia meegemaakt? Wie is de vader van Ginny? En kan Ginny haar eigen moeder wel vertrouwen? Het mysterie en de samensmelting van heden en verleden in Ginny & Georgia is zo goed uitgewerkt dat deze serie toch echt een must see is.

Plottwist na plottwist en drama uit onverwachte hoek, dat kun je verwachten. Samen met het ijzersterke personage - Georgia - die je compleet vertrouwt, maar die niet te vertrouwen blijkt te zijn. Ondanks het gebrek aan focus op één doelgroep en de zware onderwerpen die aan bod komen, zoals depressie, suïcidaliteit, zelfverminking, geweld en diversiteit -, waar niet altijd goed bij stilgestaan wordt - is Ginny & Georgia een echte bingeserie. Met - niet te vergeten - het megaspannende einde die echt een tweede seizoen waard is.

Recensie: Ginny & Georgia

Ginny & Georgia

1  2  3  4  5