Recensie: Let him go RECENSIE

Recensie: Let him go

De zoon van Margaret en George komt na een naar ongeluk te paard te overlijden. Ze blijven samen met hun schoondochter Lorna en hun kleinzoon over. Een aantal jaar later hertrouwt Lorna met Danny en trekt bij hem in. Margaret zoekt ze onverwachts op en ziet hoe Danny zowel Lorna als haar kleinzoon slaat. Maar dan zijn Danny, Lorna en haar kleinzoon opeens vertrokken. Margaret gaat ze samen met George zoeken om hun kleinzoon mee naar huis te nemen. Zal het hun lukken om hem te vinden?

In Let him go staan Diane Lane, als Margaret, en Kevin Costner, als George, in de hoofdrol. Beide weten deze rol meesterlijk te vertolken, al zijn hun personages niet erg sympathiek. Na het overlijden van hun zoon zijn ze beide verloren geraakt. George heeft een drankprobleem, maar daar mag Margaret niets van zeggen. Margaret heeft haar passie voor paarden verloren. Maar ook voor het overlijden van hun zoon laat Margaret al zien dat zij geen makkelijke schoonmoeder is. Dit maakt het voor de kijker moeilijk om begrip op te brengen voor de missie van deze mensen. Des te meer nu de personages in Let him go egoïstisch handelen, zowel Margaret als Blanche. Ondanks dat weet het goede acteerwerk de film te redden. De relatie tussen Diane Lane en Kevin Costner is zo natuurlijk dat het lijkt alsof ze echt al jaren zijn getrouwd.

Let him go wordt verkocht als een drama/misdaadfilm. Doordat je weet dat er een vorm van misdaad in moet voorkomen, begrijp je dat het foute boel is, maar aan actie ontbreekt het. Het eerste uur bestaat voornamelijk uit drama. Hoewel de tijdlijn doorspoelt, is het speeltempo traag. Hoewel dit past bij de leeftijd van de personages, is het tempo te traag om de aandacht van de kijker vast te houden. Niet alleen is het tempo te traag, ook de introductie van het verhaal duurt te lang.

Het verhaal van Let him go is vaag. Hoewel de titel duidelijk maakt waar het verhaal over zou moeten gaan: het verlies van "hem" en de boodschap dat dit verwerkt moet worden, is het verhaal zelf niet zo gestroomlijnd. Eerst projecteert Margaret haar verdriet overduidelijk op haar kleinzoon, maar later komt haar paard Strawberry in beeld. Het is niet duidelijk hoe deze tot elkaar verhouden.

Na een uur komt de "actie" van het misdaad gedeelte aanbod. Dit is helaas zeer matig en erg overdreven. Voor een afgehakte vinger draagt George later een hele mitella. Ook is de actie niet onderbouwd. Hoewel het verhaal er wel naartoe werkt, is de vijandige houding van Margaret en George en de aanleiding voor het geweld niet zo duidelijk. Dit zorgt ervoor dat het einde heel onbevredigend is.

Concluderend, Let him go is een bijzondere film. Omdat het niet precies duidelijk is waar het verhaal op aanstuurt, zijn de keuzes van de personages niet altijd te begrijpen. Bovendien zijn de personages totaal niet sympathiek, waardoor het moeilijk is om een band op te bouwen met de karakters. Tot slot komt de kijker bedrogen uit als je een echte drama/misdaadfilm verwacht.

Recensie: Let him go

Let Him Go

1  2  3  4  5

Na het overlijden van hun zoon, verlaten de gepensioneerde sheriff George Blackledge (Costner) en zijn vrouw Margaret (Lane) hun ranch in Montana en reizen naar North Dakota om hun kleinzoon te redden. Hij is in handen gekomen van de gevaarlijke familie van de nieuwe man van hun schoondochter, met aan het hoofd Blanche Weboy (Manville). Ze komen er al snel achter dat de familie Weboy de jongen niet zo maar laat gaan, waardoor George en Margaraet gedwongen worden om te vechten voor hun familie.