Recensie: Shadow and Bone RECENSIE

Recensie: Shadow and Bone

Shadow and Bone is een Netflix Original serie, gebaseerd op de Grisha-trilogie van Leigh Bardugo. Het verhaal gaat over Alina, een jonge vrouw die er geen weet van heeft dat ze een Grisha, een magiër, is. In de ingewikkelde wereld waarin zij en haar beste vriend Mal wonen zijn magische barrières en monsters niet ongewoon. Wat wel ongewoon is, is het feit dat Alina een Lichtheerser is, al heeft zij zelf geen benul wat dat inhoudt. De mensen die dat wèl weten, willen haar kracht gebruiken voor verschillende doeleinden…

Shadow and Bone volgt het verhaal van De Grisha 1: Schim en Schaduw, het boek van Leigh Bardugo. Toch zijn er aspecten van latere delen gebruikt om dit verhaal als Netflix serie sterker te maken. Dit kan jammer zijn voor lezers van de boeken, die het anders verwacht hadden, maar voor de rest van de kijkers is dit goed. Het verhaal blijft namelijk de hele tijd interessant en spannend door het toevoegen van een groep personages die anders pas later aan bod waren gekomen, namelijk Kaz, Jesper en Inej. Zij komen uit de duologie De Kraaien, die na Schim en Schaduw geschreven is.

De wereld waarin Shadow and Bone zich afspeelt is gebaseerd op de Russische cultuur uit de tijd van de Tsaren. Qua setting zie je veel tundra-achtige en besneeuwde gebieden, die je als kijker het gevoel geven dat je ver van huis bent. Je hebt ook te maken met verschillende bevolkingsgroepen, die bij elkaar vandaan wonen en weinig van elkaar willen weten. Dit zorgt voor interessante conflicten en achtergrondverhalen.

Shadow and Bone heeft acht afleveringen van ongeveer 50 minuten per stuk. Magie, bijzondere personages, vriendschappen en liefde komen allemaal aan bod, waardoor het een heerlijke serie is om te bekijken als je houdt van van alles wat! Leigh Bardugo heeft een magische en toffe wereld gecreëerd en Netflix heeft hier gebruik van gemaakt. Het einde van de serie op het streaming platform vraagt zeker om een vervolg: en we hopen dan ook dat de andere boeken ook verfilmd gaan worden.

De meningen over Shadow and Bone zijn best verdeeld, maar het ligt er waarschijnlijk vooral aan wat je verwachtingen van de serie zijn. Wanneer je het vergelijkt met series als Game of Thrones of filmreeksen als Harry Potter, zul je inderdaad niet krijgen wat je verwacht, maar Netflix heeft een toffe fantasy serie neergezet.

Recensie: Shadow and Bone

Shadow and Bone - Seizoen 1

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

In de Shadow and Bone serie is de wereld in tweeën gesplitst door een enorme barrière van eeuwige duisternis. Hier smullen onnatuurlijke wezens van menselijk vlees. Op een dag ontdekt de jonge soldaat Alina dat ze over een bijzondere kracht beschikt. Deze kracht zou haar land uiteindelijk van de ondergang kunnen redden. Terwijl ze haar krachten onder controle probeert te krijgen, zijn er duistere machten bezig met een complot tegen haar. Misdadigers, dieven, moordenaars en heiligen zijn nu in oorlog en er is meer nodig dan magie om te overleven.

Bekijk hieronder de trailer: