Recensie: Stargirl seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Stargirl seizoen 1

Stargirl is een Amerikaanse superheldentelevisieserie gemaakt door Geoff Johns. Het is gebaseerd op de stripverhalen over de DC Comics-superheld Stargirl, of in real life Courtney Whitmore. Seizoen 1 is nu uit op DVD.

Courtney Whitmore is een typische Amerikaanse tiener, die helemaal opnieuw haar weg moet vinden in haar leven. Haar moeder Amy is hertrouwd en het gezin is verhuisd naar Los Angeles. Courtney moet wennen aan een nieuwe stiefvader Pat Dugan én stiefbroer Mike; een nieuwe stad en een nieuwe school. Ze kan niet echt goed overweg met haar stiefvader en meer om hem te ergeren snuffelt ze tussen zijn oude bezittingen en vindt dan rare kleding en een merkwaardige staf. Zo ontdekt ze dan het geheim van Pat Dugan, die ineens niet zo'n suffe bezadigde man blijkt te zijn als Courtney dacht. Hij was vroeger de rechterhand van de superheld Starman, lid van de Justice Society of America. Samen met Pat en het geweldige robotpak S.T.R.I.P.E.  dat hij gebouwd heeft, start Courtney een nieuw superhelden team geheel bestaand uit tieners (haar nieuwe vrienden op Blue Valley High) en nemen ze het op tegen eveneens een nieuwe generatie misdadigers.

Die slechteriken zijn Icicle, Dragon King en Brainwave. Gerespecteerde zakenmannen en een neurochirurg, maar ondertussen...  Henry King jr, zoon van Brainwave de oude tegenstander van Starman, zit bij Courtney op school. Henry is natuurlijk de ster van het footbalteam, met bijpassende glamour vriendin, Cindy Burman, dochter van de Dragon King. De kinderen volgen hun vaders op, maar vinden dan Stargirl en haar team tegenover zich.

Als je bedenkt dat bijna alle superhelden stripverhalen vlak voor of tijdens de Tweede Wereldoorlog ontstonden, dan begrijp je ook beter het idee van Amerikaanse trots. Het zijn de Amerikaanse helden die tegen het kwaad vechten en overwinnen. Je had allerlei groepen: de Justice League met o.a. Wonder Woman; Aquaman. Je hebt S.H.I.E.L.D. met de Avengers en natuurlijk Captain America en dan is daar de Justice Society of America, met Starman als leider. Dit team was het eerste superheldenteam in de geschiedenis van de strips. De JSA werd bedacht door Sheldon Mayer en schrijver Gardner Fox.

De stripverhalen of comics zijn ook vaak heel uitgebreid met hele voorgeschiedenissen van de personages, uitgewerkt tot in de details en alle personages staan uiteindelijk ook allemaal weer in contact met elkaar. Zowel bij de good guys als bij de bad guys. Vaak dus erg ingewikkeld. Bij verfilmingen merk je dit ook, want uiteindelijk komen alle personages van de diverse films ook weer bij elkaar. Natuurlijk zijn de thema's in de moderne verfilmingen aangepast aan de tijd en dat is bij Stargirl ook het geval. De nieuwe generatie is nu aan de beurt!

Geoff Johns heeft Stargirl zondermeer goed opgezet en de serie is zeer vermakelijk, zolang je niet uit het oog verliest dat het een jeugdfilm is. Je moet het niet gaan vergelijken met de Marvel films en TV series die gericht zijn op volwassenen. Als je dat mee laat spelen is Stargirl erg leuk en de cast heel goed. Brec Bassinger zet een goede geloofwaardige Courtney neer. Een meisje dat zich thuis niet prettig voelt; op school opnieuw een plekje moet veroveren en zich zorgen maakt over alles waar een tiener zich zorgen over kan maken. Een typisch high school meisje, lekker dwars en wat naïef. Tot ze de Kosmische Staf van de verdwenen Starman in handen krijgt. Luke Wilson is een bekend gezicht en hij speelt de rol van Pat Dugan. Een voormalig lid van een superhelden team, die nu in alle rust wil leven en zich wil richten op zijn nieuwe gezin. Hij zet echter al dat opzij om zijn stiefdochter bij te staan en haar te beschermen en wordt zo weer teruggetrokken in zijn oude wereldje. Yvette Monreal speelt Yolanda Montez. Een meisje dat eerst erg populair was op school maar nu een buitenbeentje. Ze wordt de beste vriendin van Courtney en is bovendien een hele goede bokser. Ze wordt de nieuwe Wildcat. Anjelika Washington is Beth Chapel, ook een wat excentriek meisje dat gemeden wordt door de rest op school omdat ze een nerd is. Ook zij raakt bevriend met Courtney en zij wordt de nieuwe Doctor Mid-Nite. Cameron Gellman is Rick Tyler, de zoon van de originele Hourman. Hij treedt in de voetstappen van zijn vader en volgt hem op als Hourman II. Rick heeft nogal een anger management probleem, maar dat komt wel goed van pas bij het bestrijden van de slechteriken.

Geoff Johns' Stargirl is vermakelijk en leuk om naar te kijken. Een beetje voorspelbaar en soms wat naïef, maar zoals gezegd het is een jeugdserie. Ik geef de serie 4 hartjes.

Recensie: Stargirl seizoen 1

Stargirl - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Een decennium nadat bijna de gehele Justice Society of America (JSA) werd gedood in een strijd tegen de Injustice Society of America (ISA) tijdens de kerstperiode, ontdekt middelbare scholier Courtney Whitmore de Kosmische Staf van Starman en, na te hebben geleerd dat haar stiefvader Pat Dugan vroeger Starman's sidekick was, wordt hij de inspiratie voor een hele nieuwe generatie superhelden.