Recensie: A discovery of witches - seizoen 2 RECENSIE

Recensie: A discovery of witches - seizoen 2

Het tweede seizoen van A discovery of witches gaat verder met de vertolking van de trilogie Allerzielen van Deborah Harkness. Waar het eerste seizoen eindigde met de heks Diana Bishop (Teresa Palmer) en de knappe vampier Matthew Clairmont (Matthew Goode) die terug in de tijd reisden naar het Londen van jaren geleden. Ze moeten ontsnappen aan hun vijanden en op zoek naar de Ashmore 782, het boek welke alleen Diana met haar krachten kan openen. Samen houden de twee geliefden zich schuil in Londen, waar ze op zoek gaan naar een krachtige leraar die haar meer over haar krachten kan leren.

Het eerste seizoen start met een goede episode: deze eerste aflevering nodigt je uit om verder te kijken. Diana en Matthew vluchten net op het nippertje door de tijd heen naar het jaar 1591 en belanden in het Londen van die tijd. Matthew leefde toen als Matthew Roydon: toen nog een wat slinkse vampier die af en toe vuile zaakjes voor zijn vader moest opknappen.

De omgeving van het verleden in London, Italië en Frankrijk zijn prachtig. De computereffecten die zijn toegepast, zijn wel af en toe te zien, maar toch is de omgeving knap in elkaar gezet en het maakt een grauw en grimmig geheel die helemaal bij het tweede seizoen van A discovery of witches past.

Toch als je de afleveringen verder gaat kijken, raak je af en toe de draad kwijt. Het gaat van de hak op de tak en het personage Matthew is een totaal ander personage dan in het eerste seizoen. Hierin was hij de sterke vampier die zorgde voor zijn roedel. In dit seizoen is Matthew een zwak wezen die zijn bloeddorst onder controle moet houden, samen met zijn liefde voor Diana.

Zo wordt er een aflevering gewijd aan Matthew die niet naar bed wilt met Diana. Het geklaag van Diana hierover en de afstand die ze van Matthew neemt, is alsof een 2-jarige haar zin niet krijgt. Dit duurt te lang en zorgt voor jou als kijker voor een afkeer naar een paar episodes.

In dit tweede seizoen speelt nog een speler een grote rol: Marcus. Het is alleen tot aan het eind toe niet duidelijk wat zijn rol precies in het verhaal is. Hij wordt verliefd op een mens en hij vertelt haar dat hij een vampier is. Zo gaat er een aflevering compleet over de liefde tussen hem en de vrouw. Die overgang van Diana en Matthew naar deze romance is niet duidelijk.

Ook is het verhaal zelf af en toe niet meer te volgen. Diana en Matthew reizen af naar veel verschillende plaatsen, dan springen de regisseurs weer door de tijd en zijn we weer in het heden en worden er geesten opgeroepen. Soms lijkt de tijd stil te staan bij de romance tussen Diana en Matthew, maar soms lijkt het ook veel te snel te gaan, als je kijkt naar de gebeurtenissen in het heden.

Het tweede seizoen van A discovery of witches is een wat warrig seizoen, die écht beter uitgewerkt had kunnen worden. De makers van A discovery of witches slaan bij dit seizoen toch echt de plank mis. Ook het personage Matthew die ineens wordt neergezet als zwakkere vampier die er met de afleveringen slechter uit gaat zien, levert weinig sympathie op. Ook Diana zelf lijkt meer en meer overal over te zeuren en gedraagt zich als een kind die haar zin niet krijgt. Hopelijk wordt het derde seizoen verbeterd en wordt het ook duidelijk wat de andere vampier en de vrouw met het verhaal te maken hebben. Erg veel losse eindjes nog.

A Discovery of Witches - seizoen 2

1  2  3  4  5