Recensie: Happiest season  RECENSIE

Recensie: Happiest season

"This holiday, everyone's secrets are coming out." Dat is het plot van de film Happiest Season, in één zin samengevat. Happiest Season is misschien wel een van de allereerste kerstfilms van 2021. Netflix is er vroeg bij (alhoewel het geen Netflix Original is)! In Happiest Season bedenkt Abby dat ze haar vriendin Harper ten huwelijk gaat vragen met kerst. Dit wil ze doen terwijl ze de feestdagen doorbrengen bij de familie van Harper. Totdat blijkt dat haar familie niet weet dat ze een relatie hebben, sterker nog.. ze weten niet dat Harper op vrouwen valt.

Happiest Season is, zoals gezegd, een kerstfilm. Het genre is romantische comedy. De cast bestaat uit Kristen Stewart (Abby) en Mackenzie Davis (Harper). Andere rollen zijn voor Alison Brie, Victor Garber en Mary Steenburgen.

Dit soort films, met veel aandacht voor seksualiteit, coming out, gelijkheid en acceptatie zijn op het moment erg populair. Op zich goed, want het is belangrijk dat de wereld van films een weerspiegeling is van de samenleving en dat mensen zichzelf herkennen in de personages. Echter, Happiest Season is geen hoogvlieger. Het acteerwerk is prima, al zijn het script en de karakters wat oppervlakkig. De karakters komen niet echt tot leven en voelen wat stereotype en onsympathiek. De film heeft van alles een beetje, comedy, romantiek en drama. Het blijft allemaal wat vlak en Happiest Season springt er nergens echt uit. Opvallend is wel, en dat is bij eerdere films ook al opgevallen, dat Kristen Stewart weinig gezichtsuitdrukkingen laat zien. Zelfs op de momenten dat ze gelukkig zou moeten over komen en alles goed gaat, is dit niet aan haar gezicht en houding af te lezen. Het maakt het lastig om mee te leven met het koppel en of de relatie van Abby en Harper het gaat redden, het is de vraag of het de kijker zal boeien. Door dit alles krijg je niet dat overheerlijke en zoetsappige kerstgevoel, wat je graag van een kerstfilm wil krijgen.

Wel slaagt de film er goed in om over te brengen wat het doet met de partner en de relatie, wanneer één van de twee nog niet uit de kast is gekomen en niet zichzelf durft te zijn. Die boodschap is hoognodig en blijft gelukkig overeind staan in de film.

Concluderend is Happiest Season een vrije aardige film. Simpelweg prima voor een middagje of avondje op de bank. De film kijkt lekker weg, maar mist dat ultieme kerstgevoel en blijft helaas te oppervlakkig en eendimensionaal.

Recensie: Happiest season

Happiest Season

1  2  3  4  5

Het verhaal gaat over het lesbische stel Abby en Harper. Voor de feestdagen gaan ze naar Harpers conservatie familie. Onderweg lijkt alles goed te gaan, maar dan vertelt Harper aan Abby dat ze nog niet bij haar familie uit de kast is gekomen. Abby moet zich voordoen als Harpers heteroseksuele huisgenoot, om zo te voorkomen dat de familie van Harper achter hun werkelijke relatie komt.

Bekijk hieronder de trailer: