Recensie: Army of the Dead RECENSIE

Recensie: Army of the Dead

Wanneer Las Vegas door zombies wordt overspoeld, is niemand meer veilig. Heel veel mensen sterven, raken alles kwijt of weten niet waar ze heen moeten. Dan krijgt Scott, die vele mensenlevens gered heeft tijdens de uitbraak, een aanbod om een kluis te kraken in Vegas. Hier kan hij heel veel geld mee verdienen. En wat heeft hij te verliezen? Scott stelt een team samen waarmee hij naar binnen gaat om een kluis leeg te halen, met alle gevaren van dien.

Army of the Dead is een Netflix Original, gemaakt door Zack Snyder. Het is geen vervolg op Dawn of the Dead, maar het verhaal speelt zich af in hetzelfde universum. Je kunt namelijk in een nieuwsbericht een referentie zien naar een zombie uitbraak in 2004 in Milwaukee, wat duidt op de andere film van deze maker. Dit is een leuke toevoeging voor fans, maar het is zeker niet nodig om Dawn of the Dead gezien te hebben of op de hoogte te zijn van wat er in die film gebeurd.

Er valt veel te zeggen over Army of the Dead, en tegelijkertijd ook weinig. Het is een bij elkaar geraapte productie vol clichés, baas boven baas en monsterachtige zombies. Want normale zombies zijn niet goed genoeg voor Zack Snyder: hij introduceert onder andere een zombietijger! Daarnaast hebben de zombies in deze productie wat meer diepgang: er bestaan belachelijk snelle zombies die meer doen dan alleen mensenvlees eten. Ze hebben een manier van functioneren als groep en een onderlinge rangorde. Las Vegas blijkt geen gevangenis, maar een koninkrijk voor de zombies. Ook is er sprake van een zwangere zombie, want waarom ook niet?

Eigenlijk zitten er voor het mooie te veel personages in de film. Een grote groep mensen gaat Las Vegas in om de kluis te kraken en er met miljoenen vandoor te gaan. Ergens vraag je je af wat ze met al dat geld willen doen, maar aan de andere kant is deze zombiefilm anders dan anderen: de samenleving buiten het zombiegebied gaat gewoon door. Geld kun je dus gewoon nog gebruiken om een bedrijf te starten of te gaan studeren. Hierdoor is het wat logischer dat de personages graag een hoop geld willen verdienen, en hun levens daarvoor op het spel te zetten.

De bekendste acteur is natuurlijk Dave Bautista (Guardians of the Galaxy), maar naast hem zijn zeker nog 10 andere mensen nodig om de kluis te kraken. Andere acteurs die in de film spelen zijn onder andere Ella Purnell, Omari Hardwick, Samantha Jo en Theo Rossi.

Alsof het allemaal nog niet dramatisch en dodelijk genoeg is, besluit de overheid Las Vegas plat te bombarderen. Hierdoor lopen degenen die naar binnen zijn gegaan nog meer gevaar dan ze al deden, helemaal wanneer het bombardement naar voren geschoven wordt. Nogal cliché, maar goed. Het is en blijft een zombiefilm natuurlijk!

Army of the Dead is een lange film, die niet heel de tijd blijft boeien. Wellicht had het een hogere score gekregen als Zack Snyder had gekozen voor een kortere, minder absurde en ook minder bloederige film. Tóch is het ook leuk om de film gezien te hebben, want wanneer je eraan begint, weet je natuurlijk wat je te wachten staat. Dit type film is niet bedoeld om zo realistisch mogelijk te zijn, maar om je te vermaken met actie en spanning. En dát is Zack Snyder met Army of the Dead wel gelukt.

Recensie: Army of the Dead

Army of the Dead

1  2  3  4  5