Recensie: In The Heights RECENSIE

Recensie: In The Heights

Lin-Manuel Miranda kennen we ondertussen allemaal van de hitmusical Hamilton (ook te zien op Disney+) en de liedjes van animatiefilm Vaiana/Moana. Maar voordat hij dit alles deed, was hij een doodgewone theaterstudent. Hij kwam erachter dat er voor hem als latino eigenlijk nauwelijks rollen zijn in musicals, tenzij hij voor de rest van zijn leven een stereotype latino gangster wilde spelen. Hij miste een echt, authentiek en positief verhaal over latinx cultuur. Tijdens zijn studie schreef hij daarom de musical genaamd In The Heights. Het leverde hem zijn allereerste Tony award op (vier zelfs!). Nu is de musicalfilm In The Heights verfilmd en te zien op het witte doek.

In The Heights is een bijzondere film. In de meeste films gebeurt er ontzettend veel, van grote actiescenes tot enorme conflicten of avonturen. Bij deze de film is dat niet het geval. Sommigen zeggen dat het de film saai maakt. Als kijker zijn we groots en over the top gewend, en niet deze kleine, eenvoudige verhaallijnen.

In The Heights is een ode aan de buurt Washington Heights, waar de latinx community van New York woont. Het is een verhaal over armoede, immigranten, kansenongelijkheid, diversiteit, maar vooral over hoop, dromen en het hechte gevoel van saamhorigheid. "It takes a village to raise a child" is een toepasselijke quote die bij deze film zou passen. De hele film ademt deze sfeer en al snel voel je je als kijker onderdeel van deze community.

In The Heights is geen traditionele musical, maar een vrij moderne musical. Genres zijn vooral rap, meringue en salsa. Dat maakt deze film enorm vrolijk, de energie spat van het scherm. De muziek en de choreografie zijn briljant, met name de scene in het zwembad, en het is onmogelijk om stil te blijven zitten. Eén ding is duidelijk: Dit is een musicalfilm van topniveau, mede te danken aan director Jon M. Chu (Step Up en Crazy Rich Asians). De maker Lin-Manuel Miranda en scriptschrijver Quiara Alegría Hudes waren ook nauw betrokken bij de verfilming.

En dan is er de cast van vrij veel onbekende namen. Iets waar makers Jon en Lin-Manuel enorm hun best voor doen, om Hollywood meer divers en inclusief te maken. De hoofdrol van Usnavi wordt gespeeld door Anthony Ramos en Corey Hawkins speelt Benny. Deze twee acteurs zijn een en al charisma en stralen zowel qua acteren, zang, rap en dans van het scherm. Olga Merediz speelde in de originele musicalproductie in 2008 Claudia, de 'abuela' (oma) van de hele buurt. In deze film mag zij haar rol opnieuw vervullen en haar indrukwekkende en emotionele nummer Paciencia Y Fe is absoluut Oscarwaardig. Ook de rest van de cast is steengoed.

In The Heights is een fantastische film. Het is knap hoe ze het hart van het verhaal hebben weten te behouden, bij de overgang van theater naar film. Wel is de film, met name voor niet-musicalfans, misschien een te lange zit. De film is een echte feelgood. De film heeft een lichte politieke ondertoon, maar gaat vooral over jong zijn, grote dromen hebben en de zoektocht naar je eigen thuis en identiteit. In The Heights is pure kunst en een van de beste musicalfilms ooit gemaakt.

Recensie: In The Heights

In the Heights

1  2  3  4  5

In deze musical film volgen we verschillende verhalen en karakters in de New Yorkse buurt Washington Heights, waar veel Latino's wonen. De film is geregisseerd door Jon M. Chu (Crazy Rich Asians) en onder andere Stephanie Beatriz (Brooklyn Nine-Nine) en Lin-Manuel Miranda (His Dark Materials) zullen de hoofdrollen vertolken.

Bekijk hieronder de trailer: