Recensie: Sex/Life RECENSIE

Recensie: Sex/Life

Billie heeft het allemaal: een geweldige man, twee lieve kinderen en een beste vriendin waar ze alles mee kan delen. Ze geniet van de tijd die ze door kan brengen met haar zoontje en pasgeboren dochtertje, maar toch knaagt er iets aan haar. Herinneringen aan de geweldige seks die ze met haar ex had komen steeds levendiger terug. Wat is er met haar aan de hand? En waarom krijgt ze Brad niet uit haar hoofd, terwijl Cooper de perfecte echtgenoot is?

Sex/Life is een Netflix Original serie. Dit seizoen bevat 8 afleveringen van zo'n drie kwartier per stuk. De serie is gebaseerd op een boek van B.B. Elston, namelijk 44 Chapters About 4 Men. Dit boek is erg uitgesproken over vrouwelijke seksualiteit, en dat is ook in Sex/Life te zien. Wanneer je denkt: het zal wel meevallen, de seks - begin dan niet aan deze serie. De titel is geheel passend en je moet er dan ook niet van opkijken om complete seksscènes en zelfs geslachtsdelen vol in beeld te zien. Best gewaagd van Netflix - seks is zeker geen onbekende voor de streamingdienst en ze schuwen niet voor een borst in beeld of een stomende vrijpartij - maar in Sex/Life is een nieuwe grens overtreden, zo lijkt. De toon wordt al redelijk gezet wanneer Billie, de hoofdpersoon, aan het begin van de eerste aflevering laat weten hoeveel procent van de Kamasutra seksstandjes zij uitgeprobeerd heeft. Lijkt dit je niks? Begin dan vooral niet aan Sex/Life.

Helaas is Billie niet echt een personage waar je als kijker enthousiast van wordt. Ze heeft heel veel, waaronder een prachtig huis en een succesvolle man die hemel en aarde voor haar zou bewegen als ze het hem zou vragen. We kunnen het haar niet kwalijk nemen dat ze meer wil: mensen blijven mensen en soms heb je gevoelens of verlangens waar je niets aan kunt veranderen. Ook is het best begrijpelijk dat ze meer wil, omdat het seksleven van haar en haar man Cooper nogal saai en op een laag pitje blijkt te zijn. Ondanks dat lijkt ze toch een verwende vrouw die altijd meer wil, wat haar niet per se het leukste hoofdpersonage maakt om naar te kijken. Tegenover haar als hoofdpersoon heb je haar man Cooper en haar ex Brad. Acht jaar geleden zijn Brad en Billie uit elkaar gegaan en toch denkt ze nog aan de seks die ze met hem had: ze schrijft er zelfs over op haar laptop! Je begrijpt dat dit geen fantastische uitkomst heeft voor haar relatie met Cooper, wanneer hij dit leest...

Door middel van de stukken die Billie in haar digitale dagboek schrijft, word je als kijker van Sex/Life teruggevoerd naar het verleden. Daarin is ze met Brad, die ze in haar hoofd compleet romantiseert, maar nogal een eikel blijkt te zijn. Hij geeft vooral om zichzelf en heeft trekjes die niet oké zijn: als Billie nee zegt, hoort hij ja, en hij beledigt haar op momenten dat hij zich in het nauw gedreven voelt. Zijn knappe uiterlijk maakt voor haar veel goed, maar het is toch lastig te geloven dat ze (nog steeds) zo gek op hem is. Cooper is in bijna alle opzichten perfect, wat hem als persoon best ongeloofwaardig maakt. Hij is het soort man waar je over leest en fantaseert in je puberteit, maar iedereen heeft zijn gebreken. Het is geen realistisch beeld van een man, hoe graag vrouwen dat ook zouden willen. Brad blijft echter niet in het verleden, maar verschijnt op het toneel, wat de situatie nog lastiger maakt!

Een positief punt aan deze serie is dat Billie als een vrouw neer wordt gezet die seksuele verlangens heeft en vindt dat ze deze niet hoeft te verbergen. Toch is dat ook weer een beetje tegenstrijdig, want ze blijkt een verlangen naar seks te hebben waar haar man niets van af weet. Dat durft ze hem ook niet te vertellen, dus ergens lijkt ze zich ervoor te schamen. Toch mag de boodschap wel duidelijk zijn dat het als vrouw oké is om seksuele wensen te hebben en deze uit te spreken.

Sex/Life is een serie die je kunt bekijken als je het fijn vindt om af en toe een stomende seksscène te zien, maar voor het verhaal hoef je het niet per se te doen. De personages zijn problematisch en het geheel is wat onoverzichtelijk. Echt vervelen zal je je echter ook niet, dus een score van 3 hartjes is voor deze Netflix Original op zijn plaats.

Recensie: Sex/Life

Sex/Life - Seizoen 1

1  2  3  4  5