Recensie: Normal People RECENSIE

Recensie: Normal People

Normal People is het verhaal van Marianne en Connell die ondanks hun verschillende achtergronden verliefd op elkaar worden. In de serie zie je hun levens en relaties door de jaren heen. De serie is gebaseerd op het boek Normal People van Sally Rooney.

De eerste aflevering van Normal People is het echt even aftasten, waar gaat dit heen? Het lijkt allemaal net iets te normaal om een interessant verhaal van te maken. Gelukkig heb je voor het einde van de eerste aflevering Marianne en Connell beiden in je hart gesloten en wil je niet anders dat ze nog lang en gelukkig samen leven. Maar omdat je na de eerste aflevering nog elf afleveringen te goed hebt weet je dat dit wel eens niet heel soepel kan gaan lopen. En dat is ook zo, en daarin zit meteen de kracht van Normal People. Het laat goed zien hoe een schijnbaar normaal leven mis kan lopen door dingen niet uit te spreken of niet te durven zeggen wat je echt wil. Dit zorgt voor heel wat momenten dat je wel naar het beeldscherm wilt schreeuwen: “zeg nou gewoon dat je van hem/haar houdt!” Maar dan zou de serie natuurlijk ook weer heel saai worden. Ondanks deze kleine frustraties is het geheel wel heel passend binnen het verhaal en hoe het leven van twee adolescenten op weg naar volwassenheid eruit kan zien. Een mooi contrast is hoe ongemakkelijk Marianne zich op de middelbare school voelde, zo ongemakkelijk voelt Connell zich in het begin in het studentenleven.

Een andere kracht van Normal People is hoe het laat zien hoe kleine misverstanden grote gevolgen kunnen hebben. Maar ook weer rechtgezet kunnen worden. Het laat ook zien hoe moeilijk adolescentie en ontdekken wie je bent als mens kan zijn. Als kijker voel je de worsteling van Connell en Marianne en leef je oprecht met ze mee. Je ziet ze fouten maken maar ook groeien als mens. De chemie tussen de cast, en met name hoofdpersonen Marianne (Daisy Edgar-Jones) en Connell (Paul Mescal) maakt het verhaal nog boeiender om naar te kijken. Het is dan ook niet verbazend dat beiden diverse awards en nominaties hebben gekregen voor hun rol in deze serie. Alle andere rollen ondersteunen het verhaal van Connell en Marianne en dat maakt het geheel heel rustig om naar te kijken omdat je maar één focus hoeft te hebben.

De afleveringen zijn kort, gemiddeld 25 minuten, waardoor je vrij snel door de serie heen bent. Hierdoor kun je vrij gemakkelijk kiezen hoe je de serie kijkt. Steeds een aflevering tussendoor, want kost niet veel tijd, of allemaal achter elkaar. Veel kijkers zullen voor de laatste optie kiezen omdat je vrij snel helemaal in het verhaal zit en wil weten hoe het verder gaat. Het einde is relatief open wat hoop geeft op een vervolg ook al is aangegeven dat Normal People in principe bij één seizoen zal blijven, in ieder geval voorlopig. Wel wordt er gewerkt aan het creëren van een andere serie gebaseerd op Conversations with Friends, de debuutroman van Sally Rooney.

Samengevat is Normal People een echte aanrader voor liefhebbers van drama/liefde/filmhuisachtige series en films.

Recensie: Normal People

Normal People - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Marianne en Connell groeien op in hetzelfde stadje in Ierland, waar hun verschillende werelden nauwelijks overlappen. Ze ontmoeten elkaar alleen wanneer de moeder van Connell het huis van Marianne schoonmaakt. Als ze beiden naar het prestigieuze Trinity College in Dublin gaan, blijkt op die universiteit dat zich door de jaren heen een diepe band heeft gevormd.