Recensie: Fast & Furious 9 RECENSIE

Recensie: Fast & Furious 9

Dom en Letty volgen een eenvoudig en teruggetrokken leven. Zonder telefoon en ver van de bewoonde wereld, proberen ze zoon Brian een rustige jeugd te geven. Maar, zijn Dom en Letty wel gemaakt voor een leven zonder actie en roekeloosheid? Wanneer Roman, Tej en Ramsey bij hen aankloppen met een belangrijke opdracht, is het tijd voor een nieuw avontuur. En dit avontuur, opent wel hele, hele oude wonden...

De Fast & Furious reeks is ondertussen een enorm lange reeks, wat vele successen kent. Het is een geliefde franchise, groots geworden dankzij de auto's, races en de door Dom gecreëerde familie. De laatste jaren is het succes echter wisselend. Is de franchise simpelweg uitgemolken en is het tijd om te ermee te kappen? Kunnen de films simpelweg niet zonder Brian?

De makers doen in ieder geval een goede poging om het succes te laten herleven met Justin Lin opnieuw aan het roer. Hij maakte eerder al het 3e, 4e, 5e en 6e deel van de serie. Wat mooi is, is dat we in dit 9e deel iets terugzien van alle eerdere delen. Justin Lin laat zien goed op de hoogte te zijn van alle verhaallijnen en het 9e deel weet eindelijk de 3e film Tokyo Drift écht te verbinden met de rest. Zo was in de trailer al te zien dat personage Han terug is. Personage Roman weet met zijn gevatte humor precies samen te vatten wat je als kijker denkt: Hoe kan het dat jij niet dood bent?

De actie is weer volop aanwezig, met volop stunts en special effects. Iets waar de film zoals altijd zeer sterk in is, al bereikt de ongeloofwaardigheid een heel nieuw level. De verhaallijn van Dom en Jakop is best aardig, met toffe flashbacks en een goed gecaste jonge Dom. De film neemt zichzelf niet te serieus – al steken ze in deze film wel erg vaak de draak met zichzelf - en blijft altijd vermakelijk. Wel is Fast 9 beduidend minder sterk in de dialogen, iets wat bij eerdere films juist prijzenswaardig is, aangezien weinig films sterke dialogen en scripts weten te combineren met keiharde actie.

Er wordt gezegd dat Fast 9 vooral een opbouw is naar het 10e deel, deze 9e film krijgt dan ook vrij negatieve reviews en wordt soms zelfs niet bioscoopwaardig genoemd. De meningen verschillen. Wanneer je deze film hersenloos bekijkt, is hij vermakelijk en kijkt het lekker weg. Maar, het is zeker geen uitblinker.

Het is wel te hopen dat de serie op een of andere manier weet terug te keren naar zijn roots, hetgeen waarin ze uniek en origineel waren van alle andere films: auto's en (straat)racen. In ieder geval is duidelijk dat de opnames in januari 2022 al van start gaan voor Fast 10 part 1 en part 2, de finale van de saga. Ook komt er nog een Hobbs & Shaw 2. In ieder geval hebben we bij Fast 9 al een tipje van de sluier gezien; het wordt Han tegen Shaw. Een vrij lief en zachtaardig ogende man versus een keiharde actieheld, dat wordt interessant..

Recensie: Fast & Furious 9

Fast & Furious: F9

1  2  3  4  5

Fast & Furious 9 is het negende hoofdstuk uit de Fast & Furious saga. Dominic Toretto leidt een rustig bestaan samen met Letty en zijn zoontje Brian. Beiden weten dat het gevaar altijd op de loer ligt. Dit keer heeft de dreiging te maken met het verleden van Dom. Hij moet de fouten uit zijn verleden onder ogen zien als hij zijn familie wil beschermen. Zijn crew komt weer samen om een van de meest gevaarlijke huurmoordenaars en high-performance drivers ooit te stoppen.