Recensie: Free Guy RECENSIE

Recensie: Free Guy

Guy leeft een vrij zorgeloos bestaan: ondanks dat er dagelijks overvallen worden gepleegd bij de bank waar hij werkt, geniet hij van zijn baan en kletst hij lekker met zijn beste vriend Buddy. Alles verandert echter wanneer hij een prachtige vrouw tegenkomt. Dan stort zijn wereld plots in: hij blijkt in een videogame te leven en slechts een achtergrond personage te zijn. Om zich te bewijzen doorbreekt Guy zijn patroon. Maar... is het genoeg?

Free Guy is een film met Ryan Reynolds in de hoofdrol. De Canadese acteur is wereldwijd beroemd om zijn rollen als Deadpool en Green Lantern, maar onder de vrouwen films kennen we hem uit The Proposal en Definitely, Maybe. Reynolds is een soort kameleon die verschillende rollen op zich kan nemen, maar het is duidelijk dat hij het liefst komische rollen speelt. Dat is hem zeker gelukt in Free Guy! Andere acteurs die schitteren in Free Guy zijn Jodie Comer (Killing Eve), Taika Waititi (Thor) en Joe Keery (Stranger Things).

Guy heeft geen idee dat hij een NPC (een non player character) is. Dit houdt in dat hij op de achtergrond aanwezig is, maar verder niet veel toevoegt. Je kunt je voorstellen dat je behoorlijk ontdaan ben wanneer je erachter komt dat je een figurant bent in je eigen wereld! Dit zorgt natuurlijk voor de nodige grappige uitspraken en situaties in de film. Omdat Guy het zat is om geslagen, omvergereden en beroofd te worden, besluit hij het anders aan te pakken. Guy gaat zijn eigen beslissingen nemen, iets wat eigenlijk niet mogelijk is voor karakters uit videospellen. Toch is er een goede verklaring voor: in de programmering van het spel zit namelijk een optie voor personages om zichzelf te ontwikkelen. Dit zit diep weggestopt, maar doordat Guy erachter komt dat hij kan veranderen, wordt dit ook voor anderen mogelijk.

Free Guy speelt zich zowel in Free City (het spel) als in de echte wereld af. Van buiten is er namelijk niemand die snapt wat Guy doet: hoe kan een achtergrond personage ineens zijn eigen keuzes gaan maken en level uppen? Dat is natuurlijk erg vreemd. Keys, een briljant programmeur, gaat op onderzoek uit. Samen met zijn oude partner Millie zoekt hij uit wat er gaande is; maar laat Millie nou precies degene zijn waar Guy in het spel verliefd wordt!

In Free Guy zitten veel grappige scènes, die vooral voor fans van pop culture leuk en begrijpelijk zijn. Wanneer je niet zo op de hoogte bent van andere spellen en films in dit genre, zal het minder vermakelijk zijn om Free Guy te bekijken. Denk bijvoorbeeld aan dansjes uit Fortnite, verwijzingen naar personages uit het Marvel Universum en oudere spellen als Portal en Half Life. Bovendien heeft het spel veel weg van het bekende spel Grand Theft Auto (GTA).

Free Guy met Ryan Reynolds is grappig, avontuurlijk en zeker vermakelijk wanneer je van dit soort humor houdt. Laat het allemaal lekker over je heen komen en kijk hoe het verhaal zich ontvouwt; je zult er als kijker zeker van genieten!

Recensie: Free Guy

Free Guy

1  2  3  4  5

In Free Guy ontdekt een bankbediende (Ryan Reynolds) dat hij eigenlijk een figurant is in een open-world videogame. Hij besluit de held van zijn eigen verhaal te worden....een verhaal waar hij zelf de regie over heeft. Nu hij zich in een wereld bevindt zonder grenzen, is hij vastberaden om op zijn eigen manier de wereld te redden voor het te laat is. Free Guy is een nieuwe, epische avonturen-komedie film van Twentieth Century Studios.

Trailer: