Recensie: Space Jam: A New Legacy RECENSIE

Recensie: Space Jam: A New Legacy

LeBron James is wereldwijd bekend als prof basketballer. Hij wil niets liever dan dat zijn zoon Dom in zijn voetsporen treedt wat de sport betreft, maar Dom wil het allerliefst videogames ontwerpen. Een algoritme uit de Warner Bros studio probeert de twee uit elkaar te drijven en daagt LeBron uit voor een ultieme wedstrijd basketballen. De winnaar krijgt alles. De verliezer? Die heeft minder geluk...

Space Jam: A New Legacy is een losstaande film, maar wel verwant aan Space Jam uit 1996. In die versie zien we Michael Jordan met de bekende Looney Tunes figuren basketballen. Het is niet nodig om die film gezien te hebben, maar wel leuker. Er worden grapjes en referenties gemaakt naar de oude versie die je niet zult begrijpen als je hem niet gezien hebt. Gelukkig neemt Space Jam: A New Legacy zichzelf niet erg serieus. Ze steken de draak met zichzelf en herhaalde grappen, waar je als kijker smakelijk om kunt lachen.

Waar het eerste avontuur draaide om Michael Jordan, is nu LeBron James aan de beurt. Naast hoofdpersoon is hij ook producer van Space Jam: A New Legacy. In de 25 jaar die voorbijgegaan zijn, zijn er veel ontwikkelingen in de digitale wereld gedaan. Naast het feit dat de film zich voor een groot deel in de wereld van de Tunes afspeelt, ben je als kijker ook veel in het digitale gedeelte van Warner Bros' systeem. De slechterik, genaamd Al G. Rhythm (een flauwe en slimme verwijzing naar wat het personage is, een algoritme) probeert Dom voor zich te winnen. Daarmee wil hij ervoor zorgen dat LeBron en alle kijkers van de wedstrijd die ze plannen, in het algoritme bij hem blijven. Als het team van LeBron en de Looney Tunes verliest, zullen ze niet meer terug kunnen naar hun eigen wereld...

De grafische aspecten van de film zijn tof gedaan. Het is te zien dat er veel mogelijk is met CGI, waar de makers dankbaar gebruik van gemaakt hebben. Het ziet er allemaal leuk en mooi uit, wat een pluspunt is voor de film. Wat jammer is, is dat er eigenlijk te veel referenties in gepropt zitten, die afleiden van het geheel. Ook zijn niet alle acteurs even overtuigend en zoals in de film ook gezegd wordt: sporters die acteren is zelden een goed idee.

Waar Space Jam uit 1996 een film is over de Looney Tunes, gaat Space Jam: A New Legacy echt voornamelijk over LeBron en zijn zoon Dom. Hun relatie en het onbegrip tussen de twee zijn een heikel punt. LeBron wil graag dat Dom meer zijn best doet met basketbal, maar Dom heeft een supergave game gemaakt waarin je kunt basketballen. Maar niet zomaar basketballen: hij heeft allerlei toffe power ups en extra's toegevoegd. Dit is dan ook het spel wat ze uiteindelijk tegen elkaar zullen spelen. Omdat LeBron geen idee heeft hoe de game werkt en wat er van hem verwacht wordt, lijkt het een onbegonnen zaak. Vooral ook met de Looney Tunes die allemaal maar doen waar ze zin in hebben.

Personages die we allemaal kennen, zoals Bugs Bunny, Daffy Duck, Lola Bunny en Tweety, zijn te zien in Space Jam: A New Legacy. Verder is de film één grote reclamespot voor alles wat Warner Bros gemaakt heeft: Harry Potter, Game of Thrones, Matrix, It, The Wizard of Oz, Batman, Scooby Doo en King Kong zijn nog maar het topje van de ijsberg. Als kenner van veel van deze films is het leuk om deze referenties te zien, al is het nogal over de top allemaal. Maar ja, we weten in ieder geval wel zeker dat Warner Bros achter Space Jam: A New Legacy zit!

Een film over basketbal, videogames, een hele digitale wereld die een eigen leven gaat lijden en natuurlijk de Looney Tunes; Space Jam: A New Legacy is een vermakelijke film met een hoop grappige momenten en een toffe eindstrijd. Een avontuur voor het hele gezin. Het acteerwerk is niet bij iedereen even goed, waardoor de film een score van 3 hartjes krijgt.

Recensie: Space Jam: A New Legacy

Space Jam - A New Legacy

1  2  3  4  5

Welkom bij de Jam! Wanneer NBA-kampioen en cultureel icoon LeBron James en zijn zoontje Dom door een AI-schurk opgesloten worden in een digitale ruimte, moet LeBron iedereen veilig thuis zien te krijgen door Bugs, Lola Bunny en de hele bende notoir ongedisciplineerde Looney Tunes naar een overwinning op het veld te leiden. De tegenstanders zijn de gedigitaliseerde kampioenen van de AI: een verbeterde selectie NBA- en WNBA-sterren zoals je nog nooit hebt gezien. De 'Tunes' nemen het op tegen de schurken in een voor LeBron ongekend zwaarwegende uitdaging die zijn band met zijn zoon opnieuw definieert en de kracht van jezelf blijven belicht. De klaar-voor-de-actie 'Tunes' lappen alle regels aan hun laars, geven hun unieke talenten een boost en verrassen zelfs 'King' James door het spel op hun eigen manier te spelen

Bekijk hieronder de trailer: