Recensie: Reminiscence RECENSIE

Recensie: Reminiscence

Nick Bannister houdt zich bezig met het verleden. Om precies te zijn houdt hij zich bezig met herinneringen; reminiscences. Met een uitvinding waarmee mensen gebeurtenissen opnieuw kunnen beleven kan hij zowel mensen helpen geliefden weer te zien, als misdaden ontrafelen door in het brein van de verdachte te duiken. Wanneer Nick verliefd wordt en haar vervolgens verliest, wil hij er alles aan doen om haar geheimen te achterhalen.

Reminiscence is een science fiction film met Hugh Jackman in de hoofdrol. De Australische acteur kruipt in de rol van een persoon die mensen niet alleen helpt, maar ook confronteert met het verleden. Sommige mensen komen namelijk naar hem toe om een gelukkige herinnering op te halen, maar soms helpt hij de politie met het onderzoeken van een lopende zaak. Er zit namelijk een kunst in het begeleiden van deze herinneringen: Nick weet precies wat hij moet zeggen en vragen om achter de waarheid te komen. Hij heeft een rustgevende stem die je ook als kijker zult waarderen.

Reminiscence speelt zich af in de toekomst. Miami is overstroomd, net als een groot deel van de wereld, en veel van de bewoners heeft zich aan kunnen passen. Omdat het klimaat drastisch veranderd is, is het overdag te warm om buiten te komen en is het ritme van de mens omgedraaid. 's Nachts werken ze, overdag slapen ze. Er wordt niet uitgelegd wat er precies gebeurd is, maar voor de verhaallijn maakt dat niets uit. Je bent er wel nieuwsgierig naar, maar het lijkt erop dat de aarde (en het water) hun terrein teruggenomen heeft. Wel wordt er gesproken over een oorlog, eentje waar Nick Bannister ook in gevochten heeft. De kracht van Reminiscence is dat de makers precies weten hoeveel informatie ze de kijker moeten geven. Niet alles is nodig om te begrijpen voor het verhaal, dus die details krijg je dan ook niet. Gevaarlijk, maar knap uitgevoerd.

De tegenspeelster van Hugh Jackman is Rebecca Ferguson (The Greatest Showman, Mission Impossible). Zij speelt Mae, een mysterieuze vrouw die het hart van Nick steelt. Dan verdwijnt ze plotseling en kan Bannister niet begrijpen waarom ze hem verlaten heeft. Hij gaat naar haar op zoek en zijn obsessie met haar lijkt uit de hand te lopen. Hij gaat steeds vaker terug naar het verleden om zijn tijd met haar te herbeleven. Je begrijpt waarom hij het doet, maar tegelijkertijd wil je dat hij zich er overheen zet en verder gaat met zijn leven. Toch zorgt zijn zoektocht voor een film als geen ander, eentje die menig filmliefhebber zeker zal waarderen.

Reminiscence is geen film voor iedereen: het is een lang verhaal met de nodige ingewikkelde momenten en tijdsprongen. Het tempo ligt niet erg hoog, dus wanneer je een actiefilm zoekt, is deze film niets voor jou. Voor mensen die kunnen genieten van een goed opgebouwd verhaal met een verfrissend plot is Reminiscence wel degelijk een aanrader. Laat je verrassen door een verhaal over het verleden dat ontrafeld wordt en kijk hoe het zich ontvouwt.

Recensie: Reminiscence

Reminiscence

1  2  3  4  5

Nick Bannister (Hugh Jackman) is een geheugendetective. Hij leidt zijn cliënten door het duistere, verleidelijke verleden en geeft ze toegang tot verloren herinneringen.

Zijn leven aan de rand van de gezonken kust van Miami verandert voorgoed door Mae (Ferguson), een nieuwe cliënt. Maar in het verleden duiken kan een gevaarlijke obsessie worden. Als Bannister probeert te achterhalen hoe Mae is verdwenen, stuit hij op een een gewelddadig complot dat hem uiteindelijk confronteert met de vraag: Hoe ver ga je voor een geliefde?