Recensie: Dear White People seizoen 4 RECENSIE

Recensie: Dear White People seizoen 4

Dear White People is een drama komedie serie over een groep gekleurde college studenten die studeren aan Winchester University. Belangrijke sociaal culturele problemen in Amerika worden naar voren gebracht in deze show. Het vierde seizoen is een terugblik op Senior Year en the Varsity show.

In seizoen 1 tot en met 3 hebben we de verschillende personages van Dear White People al leren kennen. Per aflevering stond een ander personage in de hoofdrol. In de eerste twee seizoenen zijn er hele sterke standpunten naar voren gebracht rondom de sociale verschillen die de gekleurde gemeenschap in het dagelijks leven ervaart. Wat de serie interessant maakt is dat er verschillende meningen binnen deze sterke standpunten gedeeld worden. Zo wordt er niet in deze serie één mening naar voren gedwongen, maar ontstaat er een interessante discussie over de sociale verschillen. Het derde seizoen is iets genuanceerder neergezet. Het vierde seizoen gaat verder waar het derde seizoen eindigde en heeft als belangrijkste thema de Varsity Show in het laatste jaar. Helaas lopen in dit laatste seizoen de verhalen van de verschillende personages wat door elkaar. Het idee van een personage per aflevering is dus een beetje losgelaten en dat is eigenlijk wel jammer.

Het idee van seizoen 4 is dat Sam en Lionel terugkijken op hun laatste jaar op Winchester waarbij Lionel eindelijk het laatste boek van zijn serie schrijft en Sam een muzikale tv serie ontwikkeld. Dit is dan ook gelijk het grootste verschil van seizoen 4 ten opzichte van de eerdere seizoenen: dit is een geromantiseerd verhaal waarbij de cast ineens in zingen en dansen uitbreekt. Helaas is heel erg overduidelijk te zien dat er geplaybackt wordt en zijn niet alle zangkunsten even prachtig. Voor hen die van musicals houden (of muzikale tv series) is dit waarschijnlijk leuk. Verwacht je een gelijksoortige serie zoals de eerdere seizoenen kan dit laatste seizoen misschien wel tegenvallen. In dit laatste seizoen komen een aantal nieuwe gezichten naar voren, worden problemen rondom Corona en lockdowns vanuit 2020 betrokken en ligt de nadruk heel erg op de Varsity show en de gebeurtenissen rondom deze show. Belangrijk om als tip mee te geven is om de afleveringen helemaal af te kijken, ook tijdens de aftiteling. Hier wordt namelijk een verhaal verteld wat belangrijk is voor de laatste aflevering.

Het grootste deel van de cast van Dear White People bestaat uit volwassen mensen. Dit is een beetje een teleurstellende keuze die de producers gemaakt hebben. Het is namelijk ietwat ongeloofwaardig dat volwassen mensen van 30+ college studenten spelen van rond de 21. Desondanks spelen de acteurs en actrices overtuigende rollen en komen er grote namen langs, dit zijn onder andere aan Logan Browning, Brandon P. Bell, DeRon Horton en Marque Richardson.

Het vierde seizoen een beetje een tegenvaller ten opzichte van de voorgaande seizoenen. Het is goed om dit seizoen af te kijken als je al bezig was met de serie omdat er nog wat nieuwe ontwikkelingen in het laatste seizoen zitten. Het dansen en zingen had voor mij geen toegevoegde waarde, maar mocht je van muzikale tv series houden is dit zeker een aanrader. Houd je er niet zo van, kun je er altijd voor kiezen om deze stukken door te spoelen. Verder is Dear White People een belangrijk verhaal voor een grote gemeenschap die jaren anders behandeld zijn. Een verhaal wat belangrijk is voor iedereen om te zien en eventueel van te leren.

Al met al is Dear White People een serie met een belangrijk verhaal over een lang onderdrukte groep mensen. Het is daarom erg belangrijk dat veel mensen deze serie zien. Seizoen vier is een interessant seizoen met ook weer een belangrijk verhaal maar wel jammer dat er een muzikale tv-show van gemaakt is. De toegevoegde waarde hiervan was niet echt duidelijk en het verschil met de eerste drie seizoenen is erg groot. Om deze reden krijgt dit seizoen van de serie 3 hartjes.

Recensie: Dear White People seizoen 4

Dear White People - Seizoen 4

1  2  3  4  5