Recensie: Cinderella RECENSIE

Recensie: Cinderella

Het verhaal van Cinderella (Assepoester) kennen we allemaal. Er zijn al een hoop verschillende films gemaakt die het sprookje op een andere manier willen laten zien. Zo heeft nu ook Amazon Prime een poging gedaan, met in de hoofdrol zangeres Camila Cabello. Helaas pakt dit niet zo goed uit voor de streamingdienst, want Cinderella is niet helemaal waar men op gehoopt had.

Cinderella is zoals we weten het verhaal over een weesmeisje dat bij haar stiefmoeder en twee gemene stiefzussen woont. Om een eigen draai aan het verhaal te geven, heeft Amazon ingezoomd op het feit dat Assepoester haar eigen baljurk maakt. In deze versie is ze kleermaker en wil ze niets liever dan haar eigen jurken verkopen. Het is goed bedacht om iets anders te doen, aangezien er al zoveel films over de prinses zijn. Ook zie je in dit verhaal meer van de prins en komt hij op een ander moment met zijn droomvrouw in aanraking. Hij wordt meteen verliefd op haar en gaat naar haar op zoek om haar persoonlijk uit te nodigen voor het bal. De grootste verandering is echter de goede fee: in plaats van een oude dame slaat Amazon door naar een stereotyperende dragqueen die Assepoester omtovert. Waar eerst nog gedacht kon worden dat het fijn is om gerepresenteerd te worden, wordt duidelijk dat het personage van Billy Porter alleen maar over de top is.

De personages hebben allemaal heel weinig diepgang en worden ook weer op een stereotyperende manier neergezet. De koning (Pierce Brosnan) is een dominante en onaardige man die alleen om zijn eigen mening geeft. Prins Robert (Nicholas Galitzine) komt over als een verwend rotjong en het is lastig te begrijpen dat een vrouw voor hem zal vallen, al trekt hij later gelukkig wel bij. Assepoester zelf wordt gespeeld door Camila Cabello, die niet bijster goed acteert en op de raarste momenten grappig probeert te zijn. Er zijn best wat bekende acteurs die andere rollen spelen, zoals Idina Menzel die de rol van de stiefmoeder op zich neemt en James Corden als één van de muizen.

Aangezien Cinderella een musicalfilm is, hoop je als kijker op geweldige muziek en goede zang. Beide aspecten laten te wensen over. Allereerst zijn er nieuwe nummers toegevoegd, die zowel gezongen als gerapt worden, maar ook bekende liedjes zijn gecovert, zoals onder andere Somebody to love (Queen), Perfect (Ed Sheeran) en Let's get loud (Jennifer Lopez). Dit zijn nummers die iedereen kan dromen en om hier een eigen draai aan te geven moet de uitkomst bijster goed zijn om gewaardeerd te worden. Dat valt helaas tegen en ondanks dat het leuk is om deze nummers in Cinderella tegen te komen, klinken ze niet al te best.

Cinderella is bedoeld als een oude film in een hedendaags jasje, waar wordt geprobeerd bepaalde dingen door je strot te duwen zoals emancipatie, inclusiviteit en foute humor. Door de manier waarop het verhaal is opgebouwd is het een bij elkaar geraapt zooitje en valt het resultaat tegen. Wat wel positief is aan de film zijn de mooie jurken, het decor en de positiviteit van Assepoester. Ondanks alles is dat laatste wel aanstekelijk. Voor een jong meisje is deze film waarschijnlijk best een succes, maar als volwassene kun je Cinderella beter links laten liggen.

Recensie: Cinderella