Recensie: Come from away RECENSIE

Recensie: Come from away

Een positief en liefdevol verhaal over iets wat te maken heeft met 9/11? Je kan het je haast niet voorstellen, maar het bestaat. Sterker nog, het is ook nog eens enorm succesvol. Het gaat om de musical Come from away, een enorme hit en nu te zien op Apple TV. Het is het waargebeurde verhaal van wat er gebeurde toen 38 vliegtuigen onverwacht moesten landen in de gemeente Gander in Canada. De gemeente kreeg maar liefst te maken met 7000 (!) gestrande reizigers. Het is het verhaal van hoe mensen hun armen openden en voor deze vreemdelingen gingen zorgen, een prachtig voorbeeld van naastenliefde en het gevoel van een hechte community.

Come from away die bestaat sinds 2015. Zowel de teksten en de muziek zijn ontwikkeld door Irene Sankoff en David Hein. Zij interviewden vele mensen die woonden in Gander en daarbij ook nog een heleboel reizigers die tijdelijk in Gander werden ondergebracht. Zij wilden dit verhaal vertellen, omdat het zo bijzonder was hoe er in een tijd van zoveel angst, verdriet en geweld een hechte samenleving ontstond waarin mensen ervoor kozen om een enorme groep vreemdelingen te vertrouwen en dag en nacht voor ze klaar te staan. Indirect heeft het verhaal dus te maken met 9/11, anders was dit immers nooit gebeurd, maar het is dus een enorm warm en prachtig verhaal. Er zijn maar weinig verhalen zo bijzonder als deze, waarin een kwetsbaar en waargebeurd verhaal zo puur en krachtig wordt gebracht. Met aandacht voor een lach en een traan waaruit blijkt dat het niet uitmaakt wat ons geloof is, wat onze seksualiteit is en dat het vooral gaat om liefde en aandacht voor elkaar.

De cast bestaat in totaal uit slechts 12 mensen. Vrijwel iedere actrice of acteur speelt meerdere rollen en er wordt dan ook super snel geschakeld tussen personages. Dit is soms even wennen. Het is al snel duidelijk dat deze cast fenomenaal is, enorm veelzijdig en extreem goed op elkaar is ingespeeld. Ze weten precies wanneer ze bijvoorbeeld hun petje op moeten doen, in een ander accent moeten gaan praten of wanneer ze een stoel moeten verzetten naar een andere plek. Zowel het acteren als het zingen is van de hoogste kwaliteit. Het is dan ook niet voor niets dat deze musical Broadway veroverde en sinds een aantal jaren ook Londen.

Er zijn dus vrij veel personages in Come from away, maar er zijn er een aantal die het meest op de voorgrond staan. Zo speelt Jenn Colella de rol van Rachel Tucker, een badass vrouwelijke pilote. Tony LePage en Caesar Samayoa spelen het homokoppel Kevin en Kevin. De een doet een poging om het beste te maken van de benarde situatie waar ze in zitten, de ander wil het liefst zijn tijd uitzitten in de school waarin ze worden opgevangen. En dan zijn er ook nog de personages van Jim Walton en Sharon Wheatley, waarover we niet teveel willen verklappen, maar wat een prachtig en bijzonder verhaal is.

En voor wie Come from away in het echt op het podium wil zien? Boek een trip naar Londen of ga binnenkort naar de Nederlandse theaters, waar de Nederlandse productie te zien is! Geen puf om van de bank af te komen? Kijk de verfilmde productie dan op Apple TV, een echte must-see!

Recensie: Come from away

Come from away

1  2  3  4  5

7.000 passagiers zijn opgehouden in het kleine dorp Newfoundland na de aanval van 11 september. Hier zijn de gestrandde mensen welkom. Deze productie is live gefilmd op het toneel in New York in het Gerald Schoenfeld Theater.