Recensie: The Guilty  RECENSIE

Recensie: The Guilty

In The Guilty zien we Joe Baylor tijdens een nachtdienst bij een 911 callcenter. Hij zit daar niet vrijwillig maar is uit zijn eerdere functie gehaald vanwege een incident. Wanneer hij een telefoontje van Emily Leighton ontvangt veranderd Joe zijn shift compleet. Emily blijkt ontvoert te zijn door haar ex-vriend en weet niet waar ze naartoe gaan. Op dat moment neemt Joe Baylor het besluit om Emily te redden en doet er alles aan om dit mogelijk te maken.

Joe Baylor ontdekt snel genoeg dat niet alle andere aangesloten diensten dezelfde noodtoestand zien in Emily haar verhaal waardoor hij soms wat irrationele beslissingen maakt. Hij blijft bezig met de zaak zelfs nadat zijn shift eigenlijk afgelopen is. Met het proberen op te lossen van de zaak probeert Joe wel een beetje zijn eigen hachje te redden. We leren tijdens de film dat hij een paar maanden geleden tijdens het werk een grote fout heeft gemaakt en dat dit de reden is dat Joe aan het werk is achter de telefoon. Door Emily veilig te krijgen probeert Joe zijn eigen gevoel van dat eerdere incident goed te praten.

The Guilty is een spannende verfrissende misdaadthriller die zelfs een beetje neigt naar een psychische thriller. Een film waarbij er weinig actiebeelden zijn terwijl het een spannend verhaal is. De verhalen die zich aan de telefoon afspelen zijn ontzettend goed verteld waardoor je de beelden bij de verhalen zelf voor je ziet. Ondanks dat lopen de telefoongesprekken soms wel wat raar. Ook de welbekende twist halverwege een thriller zit verwerkt in deze film. Verder komen belangrijke actuele onderwerpen zoals politiegeweld en mentale gezondheid naar voren.

Joe Baylor, gespeeld door Jake Gyllenhaal, heeft wat anger issues. Soms vraag je je af tijdens het kijken of hij met zijn uitspattingen wel op de juiste plek zit. Jake Gyllenhaal is een bekende acteur van onder andere Brokeback Mountain, Spider-Man: Far From Home en Velvet Buzzsaw. Doordat deze film vrijwel alleen beelden heeft van Joe Baylor, is het acteerwerk van Jake Gyllenhaal ontzettend belangrijk. Mede door hem is de film goed zoals hij is. Hij speelt ontzettend meeslepend waardoor je ieder moment van de film geloofd.

Al met al is The Guilty een interessante misdaadthriller om naar te kijken. Het beeld is soms wat eentonig maar dat maakt dat The Guilty anders is dan de normale thrillers. De schrijvers hebben een film neergezet waarbij er veel gebeurt maar zonder de altijd voorkomende continue gevechten. Jake Gyllenhaal speelt een sterke rol en maakt daarmee de film helemaal af. Om deze reden krijgt de film dan ook vier hartjes.

Recensie: The Guilty