Recensie: The Stand RECENSIE

Recensie: The Stand

Josh Boone en Benjamin Cavell The Stand (2020) is een mini serie voor televisie, gebaseerd op de roman The Stand van Stephen King uit 1978.

Door een ongeluk (of is het duivels werk...) ontsnapt een virus, dat als bio wapen ontwikkeld werd door het Amerikaanse leger. Het dood 99% van de wereldbevolking en slechts een paar duizend mensen die immuun blijken overleven de apocalyptische ramp. De film gaat over de tocht van een groep uitverkoren mensen in de VS naar een plek waartoe ze in hun dromen zijn opgeroepen, door een mysterieuze oude vrouw: Mother Abigail. Echter hebben ze ook dromen over The Dark Man, Randall Flagg. Waar Mother Abigail het goede vertegenwoordigt, is Flagg de zoon van de duivel. En zelfs in een verdoemde Apocalyptische wereld gaat de eeuwige strijd tussen goed en kwaad door en worden mensen gedwongen te kiezen en te vechten voor hun behoud.

The Stand is al een keer verfilmd als miniserie in 1994, maar deze re-make uit 2020 is iets aangepast en zeker net zo goed. Ook hier zijn weer bekende acteurs gecast, gemixt met wat minder bekende acteurs, maar het acteerwerk is gedegen en blijft boeien.

James Marsden als Stuart Redman

Odessa Young als Francis Goldsmith

Owen Teague als Harold Lauder

Jovan Adepo als Larry Underwood

Henry Zaga als Nick Andros

Whoopi Goldberg als Mother Abagail

Alexander Skarsgard als Randall Flagg of 'The Dark Man'

Greg Kinnaer als Glen Bateman

Irene Bedard als Ray Brentner

Nat Wolff als Lloyd Henreid

Amber Heard als Nadine Cross

en Brad William Henke als Tom Cullen.

De film begint met nerdy tiener Harold Lauder, die een obsessie heeft met Francis Goldsmith, een vriendin van zijn oudere zus. Harold is een sukkeltje die gepest wordt op school en in de buurt. Hij raakt verbitterd en gefrustreerd en haat iedereen om zich heen, behalve Frannie. Het lot wil echter dat na de uitbraak van het virus, dat 'Captain Trips' genoemd wordt, Harold en Frannie de enige overlevenden zijn in hun kleine stadje. Ze blijken immuun te zijn. Harold is slim genoeg om samen met Frannie op pad te gaan om te kijken wat er nog te bereiken is in de lege wereld. Wie heeft er overleefd? Onderweg laat Harold overal boodschappen op muren achter voor eventuele andere overlevers, die op weg zijn naar een opvang. Frannie en Harold hebben namelijk dromen, waarin een oude vrouw hen oproept naar Boulder City te komen om daar in een Vrije Zone stelling in te nemen tegen het kwaad: The Dark Man. Ondertussen is daar ook Stuart Redman, die mee heeft gewerkt aan een onderzoek van het leger in het begin van de uitbraak, omdat hij ook immuun is. Nadat iedereen in het onderzoekscentrum overleden is, gaat Stu ook op aanwijzing in zijn dromen van Mother Abagail, op weg naar Boulder. Hij redt Frannie en Harold van boeven en tussen hem en Frannie ontstaat een romance. Een romance die Harold over de rooie laat gaan. Hij kan zijn obsessie met Frannie niet van zich af zetten en hij wil Stu dood. Ondertussen heeft Mother Abagail een Vrije Zone op laten zetten door 5 leiders om overlevenden die aan de kant van het goede staan weer een thuis te bieden. De 5 leiders zijn: Stu, Frannie, Larry, Glen en Nick. Maar Flagg zit ook niet stil. Ook hij heeft aanhangers onder overlevenden en hij zet een stad van zonde op in Las Vegas.... De strijd kan beginnen.

Over de uitvoering en verfilming niets dan lof. Josh Boone en Benjamin Cavell hebben met hun versie van The Stand het boek van Stephen King perfect gevolgd. Wel hebben ze van sommige personages een samenvoeging gemaakt, maar dat is absoluut niet storend. Zo is bijvoorbeeld Nadine de reisgenoot van Larry, terwijl dit eigenlijk Lucy is, maar dat maakt het allemaal iets beter te volgen, want er zijn sowieso al erg veel personages om te volgen.

De opzet is echter heel overzichtelijk. In aflevering 1 zie je hoe het allemaal mis ging en je krijgt de introductie van de eerste 3 personages: Harold, Frannie en Stu. In aflevering 2 volgen we Larry Underwood (een muzikant) en Lloyd Henreid (een overvaller die de rechterhand van Flagg wordt) en Nadine Cross (een vrouw die al aan Flagg verbonden blijkt te zijn vanaf haar jeugd). In aflevering 3 zien we hoe het Nick Andros verging, een jongeman die doof is en ook niet kan praten en maken we kennis met wetenschapper Glen Bateman en de geestelijk achter lopende Tom Cullen. Alle personages hebben de twee verschillende dromen. De vrede en rust die Mother Abigail hen biedt en de oproep haar te komen opzoeken en de verleidingen die The Dark Man hen laat zien. Ieder personage moet die verleidingen overwinnen, maar niet iedereen kan dat.

Heden en verleden wisselen elkaar af in terugblikken, met een duidelijke tijdsaanduiding waardoor een en ander goed te volgen blijft en aan de hand van het verleden van de personages en hun belevenissen vormt zich vanaf aflevering 4 een intrigerend en boeiend verhaal over de strijd om weer een bestaan op te bouwen en het kwaad en verleidingen uit te bannen.

Het verhaal is zondermeer boeiend en wordt nergens langdradig. De uitvoering is goed. Het enige commentaar dat ik er op heb is dat Alexander Skarsgård een best wel knappe Dark Man is en er niets engs aan hem was. De strijd tussen Vrije Zone Boulder en Sin City Las Vegas was eigenlijk ook niet spannend of eng en tegenwoordig zijn we wel wat meer actie en geweld gewend. Reden kan zijn dat men trouw wilde blijven aan het boek van Stephen King en dus niets heeft toegevoegd wat voor meer spanning en actie kon zorgen. Deze versie van The Stand door Josh Boone en Benjamin Cavell krijgt van mij dan ook 4 hartjes.

Recensie: The Stand

Stand

1  2  3  4  5

In 'The Stand' schetst Stephen King een post-apocalyptische wereld lamgelegd door ziekte en verwikkeld in een strijd tussen goed en kwaad. Het lot van de mensheid ligt in de broze handen van de 108-jarig Moeder Abagail en een klein groepje overlevenden. Hun ergste nachtmerries worden belichaamd door een man met een venijnige lach en onvoorstelbare krachten: Randall Flagg, de duistere man.