Recensie: Encanto RECENSIE

Recensie: Encanto

De familie Madrigal is een bijzondere familie in Colombia. Ze wonen in een magisch huis en ieder lid van de familie heeft een speciale gave. Alhoewel, niet iedereen.. Mirabel is de enige in de familie zonder een speciale gave. Hoort zij wel echt thuis in deze familie? Is haar familie wel trots op haar? Dan blijkt op een dag dat het huis en de familieleden hun magische gaven te lijken verliezen. Is Mirabel de enige die de familie Madrigal kan redden?

Encanto is de nieuwste film van Disney en dit is een extra bijzondere. Het is de 60e animatiefilm van Disney! Het is een animatiefilm voor het hele gezin, van jong tot oud. Met iedere animatiefilm die Disney maakt proberen ze een ander land of een andere cultuur te laten zien. Deze keer reizen we af naar Columbia. Iets wat je duidelijk ziet en hoort in de film. De animaties zijn kleurrijk, vol met bloemen, tropische planten en warmte. Als kijker voel je de Colombiaanse zon branden.

Het verhaal van Encanto is een echte feelgood en doet hier en daar denken aan Coco. Zowel vanwege de muziek, maar ook vanwege de swingende en warme cultuur en de thema's die je terugziet in de film. Encanto gaat over het gevoel van erbij horen, het gevoel van familie en community. Het is daarbij een verhaal over het ontdekken en accepteren van jezelf. Daarom is het fijn dat Encanto geen antagonist heeft (en trouwens ook geen sidekick), wat de film onderscheidt van vele andere Disneyfilms.

De hoofdpersoon, Mirabel, is een enorm leuk personage. Ze is lief, slim, stoer en vooral grappig. En een extra pluspunt: het vinden van een prins, daar denkt Mirabel totaal niet aan. De stem van Stephanie Beatrix (o.a. bekend van Brooklyn 99 en In The Heights) brengt de stem en zang van Mirabel zeer goed tot leven. En voor sommige kinderen is Mirabel wel extra speciaal, ze is namelijk de eerste hoofdpersoon van Disney met een bril op!

De rest van de familie Madrigal is ook enorm leuk en origineel. María Cecilia Botero (met Olga Merediz voor de zang) is het strenge hoofd van de familie. Alle kinderen en kleinkinderen hebben dus speciale gaven, die we niet willen spoilen, dus laat je verrassen! De cast is in ieder geval ontzettend sterk, met onder andere John Leguizamo, Diane Guerrero en Wilmer Valderrama.

De muziek sluit ook volledig aan bij Columbia, met swingende invloeden en hier en daar wat moderne hiphop. De liedjes zijn dan ook deels in het Engels en deels in het Spaans. De soundtrack is geschreven door Meervoudig Grammy Award-winnaar Lin-Manuel Miranda, die met Hamilton, Moana/Vaiana en nog komende The Little Mermaid definitief een plekje lijkt te hebben gevonden in het hart van Disney.

Encanto is een must-see voor iedereen, een animatiefilm van Disney met een denderende cast, betoverende animaties en een hart van goud! Alhoewel deze film leuk is om in de bioscoop te zien, hebben de thuisblijvers ook geluk: Encanto komt namelijk 30 dagen na de release - net voor de kerst - al op Disney+!

Recensie: Encanto

Encanto

1  2  3  4  5

In de Encanto trailer maken we kennis met de familie Madrigals, ze wonen in de bergen van Columbia in de plaats Encanto. Alle kinderen van deze familie hebben speciale krachten. Zo kan is een van de kinderen ontzettend sterk, kan de andere van gedaante veranderen en weer een andere kan het goed vinden met dieren. Alleen Mirabel, de 15-jarige dochter van de familie, heeft als enige geen krachten. Maar wanneer ze erachter komt dat de magie van haar familie wordt bedreigt, realiseert ze zich dat zij de enige is die ze kan redden.

Bekijk hieronder de trailer: