Recensie: West Side Story RECENSIE

Recensie: West Side Story

In 1961 kwam de musicalklassieker West Side Story uit. Nu is er een remake gemaakt van de vrije bewerking van Romeo en Julia. De film speelt zich af in New York, waar twee bendes elkaars grootste rivalen zijn. Aan de ene kant is er de Jets, waar Tony en Riff bij horen. Aan de andere kant heb je de Puerto-Ricaanse Sharks, met Bernardo als leider. Wanneer Tony en Maria, het zusje van Bernardo, verliefd worden op elkaar worden de straten alsmaar gevaarlijker en laait het vuur tussen de twee bendes op.

West Side Story is dus een geliefde klassieker. Waarom is er dan een remake gemaakt? De voornaamste reden is omdat dit de langverwachte droom was van regisseur Steven Spielberg, sinds hij tien jaar oud was. Spielberg doet het origineel zeker een enorme eer aan, maar weet er ook een eigen draai aan te geven. De critici zijn echter zeer verdeeld. Sommige noemen het een flutfilm, anderen noemen het Spielberg zijn beste film in de afgelopen twintig jaar!

Het kan natuurlijk niet anders dat deze versie uit 2021 wordt vergeleken met het origineel. Wat valt op? Op artistiek en technisch gebied is de nieuwe film absoluut veel en veel beter. Dat zie je en dat hoor je. De kleuren, cinematografie, de locaties en de kwaliteit van filmen is ijzersterk. Daarnaast is er meer authenticiteit. Zo kiest Spielberg ervoor om de Puerto-Ricanen meer Spaans te laten spreken (wat niet altijd wordt ondertiteld) en is er gekeken naar de diversiteit in de casting. Nu is het absoluut ondenkbaar, maar in de versie van 1961 werden alleen blanke mensen gecast en dan geschminkt om Puerto-Ricaans te lijken.

Daarbij hebben de makers de dingen die het origineel zo bijzonder maakte gekoesterd. Het scenario, de twee rivaliserende bendes, de krachtige thema's (die er anno 2021 nog steeds toe doen), de verliefde Tony en Maria en uiteraard de prachtige liedjes. Al deze pluspunten zijn ook in deze remake nog altijd briljant en vormen de stevige fundering van deze film. De film verloopt vloeiend en het script is aanzienlijk verbeterd. Het enige minpunt is eigenlijk de Nederlandse ondertiteling, zowel de tekst als de liedjes zijn enorm slecht vertaald naar het Nederlands.

Ansel Elgort (bekend van o.a. The fault in our stars en Baby driver) speelt de rol van Tony. We hebben hem nog niet eerder zien zingen en dansen, een compleet andere rol voor hem dus, waarmee hij de kijker positief verrast. Zijn versie van Tony heeft meer diepgang en de romance met Maria is geloofwaardiger. Maria wordt gespeeld door Rachel Zegler, een enorm aanstormend talent die pas net is geslaagd voor high school. Ondanks dat Ansel en Rachel steengoed zijn in West Side Story zijn er toch twee andere performances die er bovenuit steken. Mike Faist als Riff is zowel qua zang en dans super en hij geeft het personage Riff een creepy rauw randje. Daarnaast is Ariana DeBose als Anita fenomenaal. Extra speciaal is de rol van Rita Moreno, die in het origineel Anita speelde en nu terugkeert in de rol van Valentina.

West Side Story is een dramatische musicalfilm waar volop energie en kracht inzit. De film gaat geen seconde verdelen en het zang, dans en acteren is op topniveau. Steven Spielberg mag trots zijn op zijn werk; hij blijft trouw aan het origineel, maar weet het naar een absoluut hoger niveau te tillen.

Recensie: West Side Story

West Side Story

1  2  3  4  5