The Wheel of Time - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: The Wheel of Time - seizoen 1

In het begin maakte de Schepper het Rad des Tijds, wat een patroon weeft waarin mensenlevens als draden in een groot geheel geweven worden. Het Rad des Tijds blijft draaien… In deze wereld worden opnieuw geboren zonder enige kennis van hun voorgaande levens: reïncarnatie is heel gewoon in de kringloop van het leven. Wanneer een krachtige magiër genaamd Moiraine op zoek gaat naar de Herrezen Draak, zet zij met haar boodschap de levens van een aantal jongeren op zijn kop. Eén van hen is de Draak, de enige die het tegen de gevreesde Duistere op kan nemen…

The Wheel of Time is een langverwachte Original serie van Amazon Prime. Het eerste seizoen bestaat uit acht afleveringen. De serie is gebaseerd op de gelijknamige populaire boeken van Robert Jordan. Onder de fantasy lezers is Robert Jordan een naam die iedereen kent. De man had een ongekend talent en al zijn fans waren door het dolle heen toen duidelijk werd dat The Wheel of Time verfilmd zou worden. Zowel vrouw Harriet als Brandon Sanderson (die het schrijven van de serie overnam nadat Jordan overleed) waren betrokken bij de productie van de serie.

Als kijker moet je wel echt van (epische fantasy) houden, maar wanneer je de wereld instapt en oplet wat er verteld wordt, is The Wheel of Time vanaf de eerste paar minuten al ontzettend interessant. De setting heeft veel weg van bekende films en series. Zo zijn een aantal namen en plaatsen gebaseerd op het verhaal van In de Ban van de Ring van J.R.R. Tolkien. Qua setting en sfeer herken je in de serie dingen uit bovenstaande en de serie van The Witcher. Wanneer je dus fan bent van fantasy series en verhalen, zul je meteen het een en ander herkennen. Hierdoor waren de verwachtingen hoog, maar The Wheel of Time stelt geen moment teleur. Niemand kan ontkennen dat het verhaal van de serie uitstekend uitgewerkt is en smaakt naar meer!

Het verhaal gaat over een groep jongeren die hun leven proberen te leven, wanneer hun rust verstoord wordt door Aes Sedai Moiraine, een magiër, die op zoek gaat naar de Herrezen Draak. Omdat mensen door hun reïncarnatie niets meer weten van hun voorgaande levens, weet niemand wie de Draak is. Om hun geliefden te beschermen moeten ze hun dorp verlaten, want volgens de profetie zal één van hen in staat zijn de Duistere te verslaan. Hierdoor komen ongewenste gasten hun kant op. Moiraine en haar zwaardhand Lan nemen de jongeren mee op een onvergetelijk (en levensgevaarlijk) avontuur. In de boeken zijn de jongeren 18 jaar oud, maar voor de serie hebben de makers voor oudere personages gekozen. Dit is gedaan om meteen de toon te zetten en aan te geven dat het zeker geen tienerserie is. Absoluut een goede keuze. Er zijn wat aanpassingen gedaan om de hoofdpersonen wat volwassener te maken, wat allemaal prima werkt.

De acteurs spelen hun rollen overtuigend en als kijker wordt je in het verhaal gezogen. De acht afleveringen heb je snel gekeken, waarna je het liefst meteen opnieuw zou beginnen met aflevering 1! Een super gave toevoeging aan The Wheel of Time is het intro filmpje, waarin de draden van de mensenlevens met elkaar verweven worden tot een mooi geheel. Dit speelt prachtig in op het begin van het geschreven verhaal, waarin de Schepper Het Rad des Tijds maakte.

The Wheel of Time is ontzettend veelbelovend en interessant. Wanneer je houdt van fantasy is The Wheel of Time echt een must see en zal de serie zeker niet tegenvallen. De opnames van het tweede seizoen zijn al afgerond, en als het aan de makers ligt, zullen zij alle boeken uit de serie gaan verfilmen. Dit zijn 15 boeken!

Recensie: The Wheel of Time - seizoen 1

The Wheel of Time

1  2  3  4  5

Het verhaal speelt zich af in een uitgestrekte, epische wereld waar magie bestaat waar alleen bepaalde vrouwen er toegang toe hebben. Het verhaal volgt Moiraine (Rosamund Pike), lid van de ongelooflijk machtige, geheel vrouwelijke organisatie genaamd de Aes Sedai, als ze aankomt in het kleine stadje Two Rivers. Daar begint ze aan een gevaarlijke, wereldomspannende reis met vijf jonge mannen en vrouwen, waarvan één de herboren draak zal zijn, die de mensheid zal redden of vernietigen.

Bekijk hieronder de trailer:

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• De laatste nacht - Martin Österdahl