Recensie: Tick, Tick... Boom! RECENSIE

Recensie: Tick, Tick... Boom!

Jonathan (Jon) Larson is een naam die niet per se bij iedereen een belletje zal doen rinkelen. In de musical- en theaterwereld is hij echter een grote naam, met name bekend als de componist van de musical Rent. Voordat hij Rent schreef, schreef hij Superbia. Deze musical werd geweigerd. Als reactie hierop schreef hij Tick, Tick... Boom! Deze musical is nu verfilmd door Netflix. Het verhaal is biografisch en gaat dus over Jonathan zelf, compleet met door hem gecomponeerde muziek.

Het eerste wat opvalt bij het kijken van de film is dat Jonathan Larson een vrij excentriek persoon was. De lijn tussen genialiteit en krankzinnigheid lijkt bij hem erg dun te zijn. Tick, Tick... Boom! is daardoor ook een excentrieke film, die niet iedere kijker zal kunnen waarderen. Maar laat je verrassen en meeslepen door de vurige passie die Jonathan voelt, de 'urge' om het te maken op Broadway.

De rol van Jonathan wordt gespeeld door Andrew Garfield en dat doet hij fenomenaal. Het is dan ook zeker terecht dat hij wereldwijd wordt geprezen om zijn beste rol tot nu toe, al een Golden Globe heeft gewonnen en wordt gezien als één van de grootste kanshebbers op een Oscar! De manier van bewegen, zijn speelse aandoenlijke kant, enorme ondeugende glimlach en de intense ijverige componist. Andrew Garfield speelt Jon nagenoeg zo perfect na, dat je bijna zou denken dat Jon nog leeft. En als kers op de taart, blijkt Andrew Garfield ook nog eens te beschikken over een fantastische zangstem!

De film schakelt telkens tussen 'gewone' scenes en een podium. Op het podium zie je Andrew Garfield als Jon praten tegen zijn publiek. Deze manier van het verhaal vertellen en de montage zorgen voor een meeslepende film en een fijn tempo. Extra speciaal zijn de échte beelden uit het archief van Jonathan zelf, die je af en toe tussendoor ziet.

Ook de rest van de cast bestaat uit een aantal bekende acteurs en actrices. Alexandra Shipp speelt de vriendin van Jon, Robin de Jesús speelt Michael en er is een kleinere rol voor Vanessa Hudgens als Karessa. Met name Robin de Jesús valt op door de rauwe emoties die hij laat zien in zijn acteren. Bijzonder aan Tick, Tick... Boom! is dat het de allereerste film is die Lin-Manuel Miranda regisseert. Het resultaat is niet alleen een ode aan Jonathan Larson zelf, maar aan de theaterwereld in zijn geheel. Zo is de geweldige "Sunday" diner scene een eerbetoon aan componist Stephen Sondheim.

Leuk feitje: Er zitten zelfs zoveel beroemde gastrollen in Tick, Tick... Boom!, dat als al deze mensen samen in het theater zouden staan, één ticket voor één persoon wel een triljoen dollar zou kosten!

Tick, Tick... Boom! is een artistieke pareltje en een zeer sterk debuut voor regisseur Lin-Manuel Miranda. Voor liefhebbers van musical en theater zal dit één van de beste films zijn die ooit is gemaakt, maar ook niet-theaterliefhebbers kunnen hopelijk genieten van zowel de soundtrack als de film zelf.

Recensie: Tick, Tick... Boom!

Tick, Tick... Boom!

1  2  3  4  5