Recensie: Only murders in the building - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Only murders in the building - seizoen 1

Drie vreemden staan in de lift van hun exclusieve flatgebouw aan de Upper East Side in New York. Ze kennen elkaar niet en lijken op het eerste gezicht ook niets met elkaar gemeen te hebben. Wanneer er diezelfde avond een lijk wordt gevonden in het gebouw, bundelen ze hun krachten. Alle drie blijken ze namelijk een enorme liefde te hebben voor true crime podcasts en ze zijn dan ook vastbesloten dat de persoon die dood is gevonden is vermoord. Terwijl ze telkens nieuwe geheimen ontrafelen, leggen ze iedere stap vast op hun eigen podcast.

Only murders in the building is een komedie en misdaadserie van Hulu, hier in Nederland te zien op Disney+. Het plot van de serie is enorm sterk en origineel. Podcasts zijn namelijk razend populair. Het was dan ook een briljant idee van de makers om de sensatie van podcasts te gebruiken en te verwerken in een misdaadserie. Het is ook leuk dat de drie hoofdpersonen alle drie verslaafd zijn aan dezelfde podcast, terwijl het verder drie compleet verschillende karakters zijn. Dat laat ook zien hoe divers de fanbase van podcasts is. De makers hebben hier op een grappige wijze gebruik van gemaakt en drijven behoorlijk de spot met misdaad fictie en fans hiervan.

Het succes van het 1e seizoen is mede te danken aan de cast. Steve Martin speelt Charles, iemand van wie zijn hoogtijdagen in de entertainment business achter hem liggen. Martin Short speelt Oliver, een platzakke schrijver op Broadway die altijd vol inspiratie en creativiteit zit. Tussen deze twee 'oude rotten' vind je het 3e castlid, Selena Gomez speelt Mabel, een mysterieuze lone wolf die het appartement van haar tante renoveert. Het is fijn om haar in een wat meer volwassen rol te zien. Alle drie de karakters zijn goed uitgewerkt en worden fantastisch vertolkt. De chemie tussen de drie castleden is heerlijk om naar te kijken en al snel sluit je deze drie in je hart.

Only murders in the building bestaat uit tien afleveringen van twintig à dertig minuten. Zoals het hoort bij een echte misdaadserie, loopt de spanning telkens verder op en kom je iedere aflevering weer een beetje meer te weten. Deze momenten worden ondersteund door speciaal gecomponeerde muziek. Bijzonder aan de serie is dat iedere aflevering wordt verteld vanuit een ander perspectief. Dit hoeft niet per se een van de hoofdrolspelers te zijn, maar het kan ook een heel kleine bijrol zijn. Het maakt de serie origineel en verrassend, als kijker blijf je nieuwsgierig.

Wat maakt het 1e seizoen zo'n succes? Dit is enerzijds te danken aan het sterke en originele plot, de eeuwenoude crime fiction in een modern jasje van podcasts. Anderzijds zijn de drie castleden die de hoofdrollen spelen samen zo charmant en aandoenlijk, met een voortreffelijk gevoel voor timing. Only murders in the building is een must-see en wij kijken nu al uit naar het 2e seizoen!

Only Murders in the Building - seizoen 1

1  2  3  4  5

Drie vreemden die een obsessie delen met echte misdaad, raken plotseling verstrikt in een echte misdaad.