Recensie: The royal treatment RECENSIE

Precies ná alle mierzoete kerstfilms en vóór alle zoetsappige Valentijnsfilms, heeft Netflix een nieuwe Netflix Original uitgebracht. The Royal Treatment is een romantische komedie film. De gedreven kapster Isabella is niet op haar mondje gevallen. Ze heeft hele duidelijke waarden en normen en draagt deze uit in alles wat ze doet. Prins Thomas is een ietwat verwende prins die op het punt staat te trouwen. Hij is dan wel prins, maar echt macht en zeggenschap heeft hij niet. Niet over met wie hij wilt trouwen, maar ook niet over het dienen van zijn land en het vervullen van zijn plicht.

Wat is dat toch, dat er zoveel romantische komedies zijn die zich afspelen in of rondom een koningshuis? Er zijn er zoveel van en toch blijven er nieuwe films bij komen waar een prins of prinses stoeit met uitgehuwelijkt worden, de plicht om het land te dienen en tegelijkertijd zoekende zijn naar een eigen identiteit. The royal treatment verschilt hierin niet van al die andere films. Origineel? Dat is de film dus zeker niet. Je zou het eerder een 'dertien in een dozijn' film kunnen noemen. Is de film dan wel vermakelijk? Ja, dat gelukkig wel!

The royal treatment heeft dus een vrij standaard verhaal. Het karakter Isabella is een sterke, moderne vrouw met een enorme drive voor gelijkheid en rechtvaardigheid. Ze laat zich niet in een keurslijf zetten. Van dit type inspirerende personages kunnen we er geen genoeg van hebben. Films met afhankelijke, ouderwetse vrouwen hebben we zeker al meer dan genoeg! De film stipt dus hier en daar wat belangrijke thema's aan, maar doet dit altijd op een luchtige en mooie manier. Een voorbeeld hiervan is wanneer Isabella aan de prins vraagt hoeveel tuinmannen hij in dienst heeft en hoe ze heten. De prins heeft geen idee en Isabelle reageert verontwaardigd.

Isabella wordt gespeeld door Laura Marano. Ze is met name bekend van verschillende producties op Disney Channel. Eerder speelde ze ook al in de Netflix film The perfect date en A cinderella story: Christmas wish. Al met al lijkt ze bezig met dat stereotype Disney imago van zich af te schudden, iets waar ze nog niet helemaal in is geslaagd. Ondanks haar assertieve karakter oogt ze nog erg jong, waardoor het van haar kant af en toe nog iets te veel doet denken aan high school kalverliefde.

Prins Thomas wordt gespeeld door Mena Massoud. Hij is natuurlijk bekend van zijn rol als Aladdin in de live-action versie. Ook de rol van een moderne prins blijkt hem goed te passen. Hij is overtuigend in zijn rol als naïeve, maar ambitieuze prins en zijn grote, aandoenlijke glimlach is om bij weg te smelten. De chemie tussen hem en Laura Marano is duidelijk zichtbaar en dat maakt The royal treatment tot een warm liefdesverhaal.

The royal treatment is dus een prima, vermakelijke romantische komedies. Ondanks alle welbekende cliches, het gebrek aan originaliteit weet de film de kijker te entertainen. Dit komt mede door de mooie chemie tussen de twee hoofdpersonen en de klein-maar-fijne scenes die gaan over gelijkheid en rechtvaardigheid. En natuurlijk, het feit dat wij nooit maar dan ook nooit verzadigd zijn en altijd zullen genieten van een romantische komedie.

The Royal Treatment

1  2  3  4  5

De New Yorkse kapster Izzy grijpt de kans om op de bruiloft van een charmante prins te werken. Wanneer de vonken overspringen tussen de twee, worden liefde en plicht op de proef gesteld naarmate de tijd van de bruiloft nadert.

Trailer: